SMART Business 1/2023 | Page 107

Niestabilność gospodarcza , niepewna przyszłość , w tym rosnące ceny aut i stopy procentowe , wpływające na koszty finansowania powodują , że wiele firm wstrzymuje decyzje o zakupie nowych aut . Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów ( PZWLP ), łączna sprzedaż nowych samochodów do firm w 2022 r ., a więc we wszelkich formach finansowania dostępnych na rynku , była mniejsza o 9,9 % r / r . Jeszcze większy spadek był widoczny w przypadku zakupu ze środków własnych , kredytu i klasycznego leasingu liczonych razem – wyniósł 14 % r / r . Inaczej sytuacja wyglądała , jeśli chodzi o wynajem długoterminowy , gdzie odnotowany został wzrost sprzedaży o 2,3 % r / r .
O rosnącej popularności tej formy finansowania floty świadczą dane rynkowe – na koniec 2022 r . tempo wzrostu branży wynajmu długoterminowego osiągnęło poziom 10,3 % r / r i nieprzerwanie rośnie od prawie 2 lat . Jak podaje PZWLP , w 2022 r . udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży w Polsce nowych samochodów do firm ogółem zwiększył się o 3,3 punktu procentowego r / r . Po taką formę finansowania sięgnęło blisko 3 na 10 firm w naszym kraju . Udział ten zwiększa się sukcesywnie i szybko w ostatnich latach . Dla porównania – w ciągu 5 minionych lat udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży aut do firm w Polsce zwiększył się o blisko 7 punktów procentowych – z 21,3 % do 28,1 %. To świadczy o wzroście zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród firm i przedsiębiorców w Polsce – zarówno najmniejszych podmiotów gospodarczych , jak i dużych korporacji .
smart-magazine . pl
107