SMART Business 1/2023 | Page 120

MOBILNOŚĆ FIRMOWA i amerykańskich producentów samochodów dominuje nad rejestracjami wytworzonych w Chinach pojazdów BEV w Europie .
Tylko jeden BEV marki chińskiej trafił do 50 najlepiej sprzedających się modeli w Niemczech w 2022 r .: większość chińskich producentów samochodów jest nadal na etapie rozpoznawczym na tym największym europejskim rynku motoryzacyjnym . Przyglądając się bliżej danym za I kwartał 2023 r ., stwierdzamy jednak , że postęp jest wyraźny – w Niemczech sprzedaż pojazdów BEV prowadzi obecnie sześć chińskich firm w porównaniu z zaledwie dwiema rok temu , a udział rynkowy tych organizacji stanowi obecnie 3,7 % całej sprzedaży BEV w Niemczech , w porównaniu z 1,2 % rok temu . Ponieważ chińscy gracze oferują 15 z 90 pojazdów BEV dostępnych na rynku niemieckim , sprzedaż będzie rosła w szybkim tempie w 2023 r . i w latach kolejnych . Wejście na nowy rynek w branży motoryzacyjnej wymaga czasu , ponieważ producenci samochodów muszą przejść przez typowe fazy rozwoju obejmujące zapewnienie zgodności z przepisami , lokalizację , tworzenie sieci sprzedaży z importerami i dealerami oraz budowanie świadomości marki .
Chińska konkurencja przetrze szlak
Identyfikujemy dwa główne kanały , dzięki którym wzrost znaczenia Chin jako konkurencyjnego ośrodka produkcji samochodów może wpłynąć na europejski przemysł motoryzacyjny : 1 . Rosnąca konkurencyjność pomoże chińskim producentom zdobyć większy udział w rynkach krajowych , zagrozi sprzedaży i zyskom zagranicznych firm działających w Chinach , poprzez niższy eksport lub niższą sprzedaż ze strony ich chińskich spółek zależnych . Jak dowodzi 80-procentowy udział w rynku kontrolowany przez chińskie marki w zakresie chińskich rejestracji pojazdów elektrycznych , większość międzynarodowych konkurentów była zbyt powolna , aby skorzystać na przejściu na pojazdy elektryczne w Chinach . Patrząc na zapowiedzi dotyczące planów produkcji pojazdów elektrycznych na rynek chiński , Allianz Trade zauważa , że tylko kilku producentów samochodów planuje zwiększenie zaangażowania na tym obszarze . W miarę jak skala i technologia pomagają pojazdom elektrycznym zrównać się cenowo z pojazdami spalinowymi , nie widzimy powodów dla sprzedaży przez zagranicznych producentów samochodów znacznych ilości pojazdów spalinowych ( ICE ) w tym kraju . Allianz Trade spodziewa się raczej , że w najbliższych latach więcej międzynarodowych producentów samochodów wycofa się z Chin – trend ten już jest zauważalny .
2 . Obowiązkowe przejście na asortyment produktów , w którym pojazdy elektryczne z napędem akumulatorowym będą odpowiadać za praktycznie całą sprzedaż nowych samochodów w Europie do 2035 r ., będzie sprzyjać częściowemu zastąpieniu samochodów produkowanych w Europie samochodami produkowanymi w Chinach – niezależnie od tego , czy samochody te zostaną wyprodukowane przez firmę chińską , amerykańską czy europejską . Patrząc na plany produkcyjne europejskich i amerykańskich producentów
120 # 1 lipiec 2023