SMART Business 1/2024 | Page 101

mających aktywować transformację cyfrową w ich firmach . W Orange Polska widzimy , jak wiele podmiotów nie ma jeszcze wystarczającej wiedzy na temat nowych technologii i świadomości konsekwencji ich niewykorzystania . Z badań KPMG wynika , że aż 78 % polskich organizacji nie posiada formalnego dokumentu dotyczącego transformacji cyfrowej , a tylko 21 % planuje zwiększyć związane z tym wydatki w perspektywie roku .
Aktualna niepewność makroekonomiczna i geopolityczna jest powodem , dlaczego wiele branż nie traktuje transformacji priorytetowo . Raport Deloitte podaje , że polscy przedsiębiorcy widzą następujące przeszkody we wdrożeniu transformacji : brak technologicznego know-how oraz szkoleń , brak wewnętrznej spójności w zakresie strategii rozwoju . Aby utrzymać konkurencyjność w erze cyfrowej , firmy powinny skupić się na rozwijaniu kompetencji pracowników i przykładać większą wagę do poszukiwania nowych technologii , które będą wspierać rozwój ich biznesu . Warto tutaj dodać , że biznesy z sektora MŚP cechują się szczególnym zapotrzebowaniem w zakresie podniesienia poziomu absorpcji najnowszych rozwiązań cyfrowych w działalności biznesowej .
W celu zwiększenia konkurencyjności sektora MŚP dedykowane są programy wsparcia innowacji cyfrowych – konkursy organizowane przez PARP w ramach programu Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki ( FENG ). Przyczyniają się one do cyfrowej transformacji gospodarki , stymulują
Fot . 1 . Cyfrowa transformacja powinna obejmować wszystkie poziomy organizacji
smart-magazine . pl
101