SMART Business 1/2024 | Page 85

nowoczesnej wiedzy , ale ta druga część – nie . Małe i średnie firmy są zacofane co do wiedzy i myślenia , z przestarzałą infrastrukturą w każdym wymiarze . Czy dadzą sobie radę ? Oczywiście . Zabierze im to co najmniej kilkanaście lat , gdyż wyjście z paradygmatu samouwielbienia będzie możliwe dopiero wtedy , gdy pokolenie Y w Niemczech zacznie zarządzać . Niestety dla Niemców zjawiska takie , jak starzenie się społeczeństwa oraz rozbisurmanienie socjalne połączone z problemami z imigrantami nieintegrującymi się w procesie gonienia postępu zdecydowanie nie pomagają . Roszczeniowość społeczeństwa będzie tylko rosła i powodowała turbulencje społeczne . Niemcy – nieprzygotowani do wysiłków i niewygód – będą przechodzić ciężkie czasy . Miejmy nadzieję , że nie popchnie ich to do uciekania się do rozwiązań , które populistyczni , skrajni nacjonaliści kochają w tym kraju wykorzystywać .
Nasza okazja w niemieckiej turbulencji
Jakie wnioski możemy my , Polacy , wyciągnąć z tej sytuacji ? Co ona oznacza dla nas ? To temat na osobny artykuł . Mój przekaz w jednym zdaniu jest prosty : róbmy swoje , uwzględniając zmiany za zachodnią granicą . W każdej turbulencji jest okazja . Uczciwie i biznesowo wykorzystujmy ją . Nikomu nie życzmy źle , ale nie bawmy się w sentymenty – nikt , żaden kraj czy naród , a zwłaszcza Niemcy , w żadne sentymenty z nami się nigdy nie bawili . Róbmy swoje . I uczmy się dobrze mówić o sobie , doceniać to , co własne , nasze . To akurat warto skopiować właśnie od Niemców . Tyle że z dużą domieszką naszej słowiańskiej pokory – tej ludzkiej i tej nabywanej , biznesowej , co pozwoli nam kiedyś nie zaryć nosem w sufit , który może okazać się betonową podłogą . Róbmy swoje i cieszmy się z sukcesów – a jest ich coraz więcej .
Krzysztof Sarnecki
Prezes Quest Change Managers
Zawodowy negocjator oraz konsultant strategiczny , a także ekspert w zakresie marketingu i budowania przewagi rynkowej firm . Agent zmian w transformacji dużych i średnich organizacji . Praktyk , biznesmen i założyciel Academy of Business & Career Development w Chicago , trener kilkunastu tysięcy czonków zarządów i menedżerów , pracujący z wieloma firmami w dziedzinie nowoczesnego zarządzania i sprzedaży w ekonomii chaosu . Twórca pierwszej nielinearnej metodologii nazwanej V Generacją Sprzedaży smart-magazine . pl
85