SMART Business 1/2024 | Page 99

Tylko dla dużych firm czy niekoniecznie ?
Mitem jest pogląd , iż transformacja cyfrowa jest prosta pod względem założeń , a skomplikowana we wdrożeniu . Do procesu jej realizacji mogą przystąpić zarówno duże , jak i małe firmy . Z jednej strony dana transformacja to zastosowanie technologii cyfrowej do lepszej obsługi klienta . Dzięki współpracy z właściwie wybranym partnerem technologicznym rozwiązania mogą być odpowiednio dopasowane do wielkości i aktualnych potrzeb danej firmy Z drugiej zaś jest ona procesem kompleksowym , który angażuje realnie wszystkie jednostki tworzące daną organizację ( często wymaga przy tym pozyskania nowych kompetencji ), przekształcając pozytywnie sposób jej funkcjonowania .
Wspólny wysiłek
Osiągnięcie dojrzałości cyfrowej w biznesie zależy od sposobu organizacji firmy . Z uwagi na to , iż transformacja dotyczy całej organizacji , a nie tylko wybranego obszaru , musi ją trafnie zrozumieć zarówno Chief Executive Officer ( CEO ), jak i Chief Information Officer ( CIO ) firmy . CEO powinien aktywnie szukać osób , które będą wspierały ww . zmianę , natomiast CIO dbać o rozwój umiejętności kadry . Punkt widzenia współczesnego CIO powinien być również nie tyle nowy , co inny , odpowiadając za wyznaczanie mapy cyfrowej transformacji , zarządzanie zasobami danych w oparciu o większą świadomość potrzeb klientów oraz uważne śledzenie tego , co się dzieje w świecie nowych technologii , doceniając przy tym wagę ich potencjalnych możliwości w przyszłości .
Transformacja cyfrowa to ciągłe dążenie do usprawnienia operacji biznesowych dzięki nowym technologiom , dające wymierne efekty ekonomiczne .
Fundamenty zmiany
Z badań Digital Academy i PwC Polska wynika , że każda transformacja cyfrowa jest inna , ale jej fundamenty są wspólne – przeprowadzając transformację , należy skupić się na klientach ( zaspokajanie ich ewoluujących potrzeb ), danych ( możliwość opomiarowania działań ), innowacyjności ( ciągłe eksperymentowanie , wyciąganie wniosków i uczenie się , które prowadzi do optymalizacji , w tym obniżenia kosztów , zwiększenia szybkości działania oraz zwiększenia przychodów ), pracownikach ( umożliwienie członkom zespołu podejmowania decyzji i aktywnego wnoszenia nowych pomysłów ) i technologii .
Chcąc uzyskać jak największe korzyści ze strategii , w kolejnym kroku zarządzający przedsiębiorstwem powinni zidentyfikować obszary , które wymagają realnych usprawnień w zakresie cyfryzacji w perspektywie długoterminowej , nie myśląc przy tym wyłącznie o bieżących potrzebach . Mogą
smart-magazine . pl
99