Coraz więcej niewypłacalnych firm
Cła na motoryzację a PKB Polski
NEWSY
Coraz więcej niewypłacalnych firm
Czy liczba niewypłacalnych przedsiębiorstw na świecie przestanie kiedyś rosnąć? Allianz Trade spodziewa się, iż lata 2025 i 2026 rok będą dwoma kolejnymi ze wzrostem ich liczby.
Zgodnie z oczekiwaniami, w 2024 r. odnotowano kolejny szybki i szeroko zakrojony wzrost liczby niewypłacalności przedsiębiorstw, co oznaczało, że większość zaawansowanych gospodarek rozpoczęła 2025 r. z niewypłacalnością przedsiębiorstw już znacznie powyżej poziomów sprzed pandemii. Według Allianz Trade, globalna liczba niewypłacalności wzrosła w ubiegłym roku o + 10 %( z + 7 % w 2023 r.), kończąc go na poziomie o 12 % powyżej średniej z lat 2016-2019. Liczba niewypłacalności przedsiębiorstw wzrosła w 80 % krajów, przy czym większość z nich odnotowała dwucyfrowy wzrost.
Patrząc w przyszłość, eksperci Allianz Trade spodziewają się ponownego wzrostu liczby niewypłacalności przedsiębiorstw na świecie w 2025 i 2026 r., co oznaczać będzie 5 lat z rzędu wzrostu liczby niewypłacalności( 2022- 2026). Sytuacja ta zagrozi bezpośrednio 2,3 mln miejsc pracy na całym świecie(+ 120 tys. w porównaniu do 2024 r.), przed mniejszym wzrostem w 2026 r.(+ 30 tys.).
Allianz Trade
Cła na motoryzację a PKB Polski
Ogłoszone przez Donalda Trumpa 25-procentowe cła na wszystkie importowane samochody wejdą w życie 3 kwietnia, a na części samochodowe nie później niż 3 maja 2025 r.
Według szacunków PIE amerykańskie cła wpłyną negatywnie na Polskę, m. in. poprzez europejskie i północnoamerykańskie łańcuchy dostaw, powodując spadek PKB o 0,12- 0,15 %. Eksport w sektorze motoryzacyjnym stanowił 4,9 % polskiego eksportu do USA w 2024 r. Podobnie polska wartość dodana trafiająca do sektora motoryzacyjnego stanowiła 5 % całej polskiej wartości dodanej finalnie trafiającej na rynek USA i 4 % całej polskiej wartości dodanej eksportowanej z sektora motoryzacyjnego. To oznacza stosunkowo nieznaczne pośrednie efekty ceł USA w sektorze motoryzacyjnym z perspektywy całej gospodarki Polski.
Polski Instytut Ekonomiczny
smart-magazine. pl
11