SMART Business 2/2023 | Page 100

INNOWACJE W BIZNESIE
Profil polskich start-upów
W Polsce istnieje ponad pięć tysięcy startupów 1 . Większość z nich to firmy młode lub bardzo młode – 83 % funkcjonuje na rynku krócej niż 4 lata . Co ciekawe , w miarę upływu czasu nie przybywa wielu tego typu podmiotów z dłuższym stażem – może to oznaczać , że dość szybko zawieszają one swoją działalność lub wraz z rozwojem organizacji nie postrzegają siebie już jako start-upy , przez co nie zostały uwzględnione w badaniu .
Wśród właścicieli start-upów 44 % stanowią osoby w wieku 30 – 40 lat . Odsetek ten praktycznie nie zmienił się w stosunku do roku 2021 ( było to wówczas 43 %). Zauważalnie natomiast wzrosła liczba founderów w wieku 40 – 50 lat – z 13 % w 2021 r . do 17 % w 2022 r . Co trzeci start-up jest dziełem osób reprezentujących przedział wiekowy 20 – 30 lat .
Jak można się było spodziewać , najbardziej rozpowszechnioną formą prawną wśród start-upów jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – co wpisuje się w bardziej ogólny trend charakterystyczny dla naszego kraju . Nie licząc jednoosobowych działalności gospodarczych , to właśnie spółki z o . o . są w Polsce najliczniej reprezentowane wśród podmiotów gospodarczych w ogóle . W 2022 r . mieliśmy ich aż 448 tysięcy . Dla porównania : spółek komandytowych , które zajmują pod tym względem drugie miejsce , było tylko 35,7 tysiąca ; spółek jawnych : 32,6 tysiąca ; a spółek akcyjnych jedynie 8,4 tysiąca . Statusy prawne na rynku startupów rozkładają się podobnie : obserwujemy miażdżącą przewagę spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – taką formę zadeklarowało 77 % badanych podmiotów . Na spółkę akcyjną oraz jednoosobową działalność gospodarczą wskazało jedynie 5 % ankietowanych . Co ciekawe , na rynku start-upów nie przyjęła się prosta spółka akcyjna , czyli stosunkowo nowa forma prawna dostępna od lipca 2021 r . Tylko 3 % badanych start-upów zdecydowało się na takie rozwiązanie .
Polskie start-upy to zazwyczaj nieduże podmioty – najczęściej pracuje w nich od 4 do 10 osób ( 35 % firm ). Drugą grupę ( 18 %) stanowią organizacje zatrudniające od jednej do trzech osób . Większe zespoły , od 10 do 20 pracowników , a także od 21 do 50 – zadeklarowało po 15 % badanych podmiotów , natomiast większe niż 50 – 5 %. Co dziesiąty start-up nie zatrudnia ani jednego pracownika . O miano polskiej Doliny Krzemowej mogą rywalizować dwa ośrodki : Wrocław i Warszawa – 21 % startupów ma swoją siedzibę w województwie dolnośląskim , 20 % – w mazowieckim . Trzecie miejsce zajmuje Kraków i województwo małopolskie – został tam zarejestrowany co dziesiąty pytany podmiot . Pozostałe liczące się regiony to Wielkopolska – 8 % i Podkarpacie – 7 %. 4 % start-upów ma siedzibę poza Polską .
Co oferują polskie start-upy ?
Najwięcej , bo niemal dwie trzecie start-upów , oferuje klientom aplikacje , z czego większa część ( 36 %) to aplikacje webowe , a 26 % – mobilne . Dużą popularnością cieszą się także usługi SaaS ( Software as a Service ) – wskazało na nie 39 % badanych podmiotów . Inne przywoływane obszary to produkcja hardware ’ u ( 17 %), usługi consultingowe ( 15 %), usługi dla e-commerce ( 13 %), produkty tworzone na indywidualne zamówienie ( cyfrowe : 14 %, fizyczne : 10 %).
1
Na podstawie raportu Polskie Startupy 2022 , Fundacja Startup Poland , Warszawa 2022
100 # 2 wrzesień 2023