SMART Business 2/2023 | Page 33

WYWIAD
RP : Wraz z bogaceniem się społeczeństwa chińskiego kraj ten ma coraz większy rynek wewnętrzny , co czyni jego gospodarkę bardziej odporną na wpływy płynące z eksportu . Chiny stały się w ostatnich latach , jeszcze na długo przed pandemią , dość drogie i w zasadzie migracja tanich czy niskomarżowych sektorów nie budzi tam wielkiego niepokoju . Warto jednak zapytać , na ile Chińczycy zrekompensują sobie straty związane z nearshoringiem w Europie i Ameryce , zwiększając eksport na takie rynki , jak Afryka …
ML : Co chiński biznes uważa obecnie za największe wyzwanie ?
RP : Tamtejsi przedsiębiorcy chcą przede wszystkim zrekompensować sobie straty po zastoju pandemicznym . Chcą szybkiego powrotu do przedpandemicznej dynamicznej sytuacji biznesowej . Podobnie myślą władze tego kraju , tylko że nie wiadomo , czy im się to uda w obecnym niestabilnym otoczeniu geopolitycznym .
ML : À propos geopolityki – co Chińczycy sądzą o rosyjskiej agresji na Ukrainę ?
RP : Chcieliby , aby zapanował „ business as usual ”, dlatego marzą , żeby ta wojna jak najszybciej się zakończyła . „ Dogadajcie się , bo dialog jest najważniejszy ”, a później zajmiemy się robieniem interesów . Do tego mniej więcej sprowadzają się oświadczenia chińskich oficjeli .
ML : Dziękuję za rozmowę .
„ Biznes w Chinach . Jak odnieść sukces w chińskim świecie ”
Książka ta jest nie tylko kompendium praktycznej wiedzy o Państwie Środka i prowadzeniu w nim biznesu , lecz także kroniką zmian ostatnich dekad oraz zapowiedzią przyszłości . Polecamy ją każdemu , kto prowadzi biznes w Chinach , planuje nawiązać współpracę z Chińczykami albo styka się z nimi w swojej pracy . Książka zainteresuje również wszystkich ciekawych świata , przede wszystkim pozaeuropejskiego – otwierającego zupełnie nowe możliwości i stawiającego nowe wyzwania .
smart-magazine . pl
33