SMART Business 2/2023 | Page 83

Praktycznie na żaden z powyższych czynników właściciel e-biznesu nie ma bezpośredniego wpływu . Jednym z niewielu środków na poradzenie sobie w tej sytuacji jest coraz większa kontrola kosztów i optymalizacja procesów . Mając do dyspozycji określone zasoby ( magazyn , zespół ), rozsądną drogą wydaje się dziś maksymalizacja potencjału , jaki w nich drzemie . Można i należy podjąć szereg działań , takich jak chociażby optymalizacja składowania oraz zapasu . Polega to nie tylko na fizycznej reorganizacji składowania ( typu „ zagęszczenie ” towaru na półkach ), ale także rewizja zapasu . Wyprzedaż lub zwrot do dostawcy słabo rotujących produktów to nie tylko uwolnienie miejsca w magazynie na bardziej chodliwe towary , ale także uwolnienie przynajmniej części zamrożonego kapitału .
Z kolei w operacjach wypadałoby zweryfikować produktywność na poszczególnych procesach i wyeliminować zbędne lub zmienić zbytnio obciążające elementy . „ Urwanie ”
15 sekund „ tutaj ” czy minuty „ tam ” może skutkować zwiększeniem liczby operacji możliwych do wykonania w jednostce czasu . Na przykład zamiana kartonów klapowych na automatyczne może dać wynik w postaci 5 – 10 dodatkowych zamówień spakowanych przez pracownika w ciągu godziny , a zwiększony koszt kartonu jest w stanie zwrócić się z nawiązką w postaci większej wydajności i oszczędności na taśmie klejącej .
Powyższe problemy mogą się dawać we znaki sprzedawcom jeszcze przez długi czas . I o ile kwestia marżowości oraz cen sprzedaży może się ustabilizować wraz ze spadkiem inflacji i rozluźnieniem dyscypliny finansowej kupujących , to jednak kwestia rąk do pracy i kapitału ludzkiego nie wygląda tak różowo . Niestety demografia i aspiracje zawodowe młodego pokolenia wskazują , że chętnych do pracy w magazynie będzie raczej ubywać i z tym cała branża logistyczna będzie musiała się zmierzyć .
Krzysztof Wieczorek
Head of Operations , Diabektyk24
Posiada 20-letnie doświadczenie w obszarach : zarządzanie i administracja sprzedaży , e-commerce i trade marketing . Koncentruje się na wdrażaniu platform sprzedażowych oraz kreowaniu rozwiązań systemowych wspierających procesy logistyczne . Autor wielu branżowych publikacji . Prowadzi zajęcia na Akademii Leona Koźmińskiego z zakresu logistyki e-commerce .
smart-magazine . pl
83