SMART Business 2/2023 | Page 92

GOSPODARKA I FINANSE
Digitalizacja – nowoczesność w dotarciu i zarządzaniu sprzedażą
Zazwyczaj mówi się o nowoczesnym parku maszynowym polskich firm , nowocześniejszym niż wielu zachodnioeuropejskich konkurentów , bo tworzonym w ostatnich kilkunastu latach . Jak się okazuje , polskie przedsiębiorstwa nie tylko na polu narzędzi produkcji , ale także zarządzania sprzedażą są bardzo konkurencyjne . Osiągają najwyższe wskaźniki w cyfryzacji sprzedaży ! Na poszczególnych polach z tym związanych są na pierwszym miejscu albo w ścisłej czołówce .
eksportowych , ale np . w ubiegłym roku takie oczekiwania wyrażało więcej , bo 80 % badanych przedsiębiorstw . Stąd firmy ogółem wydają się mieć mniejszy apetyt ekspansji na nowe rynki i preferują konsolidację działań na tych już istniejących : 2 / 3 respondentów zamierza zwiększyć inwestycje w krajach , w których są już obecni , podczas gdy mniej niż 50 % planuje inwestycje w nowych państwach . Z drugiej strony – blisko połowa planuje ekspansje na nowe rynki , a to też istotna informacja .
Polskie firmy łączą opisane powyżej podejścia , tzn . chcą bezpiecznie zwiększać
Cyfrowe narzędzia wykorzystywane przez polskich eksporterów :
handel elektroniczny B2B , usługi sieciowe i chmury obliczeniowe , oprogramowanie wspierające pracę zespołową i kontakt , a także zarządzanie produkcją , rekrutowanie talentów i pracowników w sieciach społecznościowych , elektroniczne faktury , big data
Polskie firmy musiały szybko gonić te z krajów rozwiniętych – jak widać , podjęły wyzwanie i robią to w nowoczesny sposób .
Jakie strategie preferują obecnie eksporterzy ?
Generalnie – spada chęć ekspansji na nowe rynki , dominująca odpowiedź ogółu badanych firm to chęć konsolidacji dotychczasowych osiągnięć , optymalizacja dotarcia i sprzedaży na tych już zdobytych . To nie oznacza oczywiście , iż firmy są pesymistycznie nastawione – nadal większość , bo 70 % z badanych w skali globalnej organizacji , oczekuje wzrostu swoich obrotów skalę działalności na już znanych sobie rynkach , ale jednocześnie nie spada ich apetyt na zdobywanie tych nowych ! Ten apetyt na dalszą ekspansję wyraźnie wyróżnia się na tle firm z innych badanych krajów . Stąd jednocześnie zdecydowanie rzadziej niż w innych badanych państwach polskie firmy skupiają się na dalszym rozwijaniu działalności na rynku macierzystym ; rzadziej przez nie wybieraną na pierwszym miejscu strategią rozwoju w najbliższym czasie było też rozwijanie nowych produktów .
Opracowanie : Allianz Trade
92 # 2 wrzesień 2023