GOSPODARKA I FINANSE
Tylko 16 % polskich eksporterów , najmniej wśród innych badanych rynków , myśli o przyspieszeniu rozbudowy swoich łańcuchów dostaw na lokalnym rynku .
– stwierdza Ano Kuhanathan , szef działu badań korporacyjnych w Allianz Trade .
W tym kontekście , aby złagodzić zakłócenia w łańcuchu dostaw , firmy przede wszystkim usprawniają zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw , zwiększają należytą staranność ESG wobec dostawców i kupują ubezpieczenie łańcucha dostaw . Chociaż 53 % respondentów twierdzi , że rozważa przeniesienie części swojego łańcucha dostaw ze względu na rosnące ryzyko geopolityczne , mniej z nich faktycznie podejmuje konkretne kroki w tym kierunku : przeniesienie zakładów produkcyjnych nie znajduje się w pierwszej trójce z 10 proponowanych działań mających na celu złagodzenie zakłóceń w łańcuchu dostaw ( z wyjątkiem hiszpańskich i niemieckich eksporterów ).
– Dywersyfikacja stała się główną strategią budowania odporności łańcucha dostaw .
Niesie to jednak ze sobą własne ryzyko , zwiększając złożoność i potencjalne punkty zaporowe , i nie jest idealnym rozwiązaniem . Na przykład 48 % amerykańskich eksporterów , którzy mają zakłady produkcyjne lub dostawców w Chinach , rozważyłoby kraje Azji i Pacyfiku lub Ameryki Łacińskiej w celu dywersyfikacji swoich łańcuchów dostaw . Jednak nadal byliby oni pośrednio narażeni na Chiny , biorąc pod uwagę ich kluczową rolę jako globalnego dostawcy w sektorze produkcyjnym – mówi Ana Boata , Global Head of Economic Research w Allianz Trade .
Nie ma możliwości całkowitego uniezależnienia się od Chin . W rzeczywistości ponad jedna trzecia firm planuje zwiększyć swoją obecność w Chinach , podczas gdy tylko 11 % firm stwierdziło , że zmniejszy swoją obecność w tym kraju . Wśród tych , którzy wskazali , że planują znaleźć alternatywę
102 # 2 czerwiec 2024