SMART Business 2/2024 | Page 105

Nawet jeśli procedura nadmiernego deficytu zostanie oficjalnie uruchomiona , jej formalne przyjęcie nastąpi dopiero w listopadzie pod rządami nowej Komisji Europejskiej . Co więcej , sankcje będą stosowane dopiero od przyszłego roku , ponieważ rok 2024 jest uważany za rok przejściowy dla koordynacji polityki fiskalnej .
Teoretyczne sankcje ?
Stare ramy fiskalne były znane z braku wdrożenia , a także słabego egzekwowania . Czy tym razem będzie inaczej ? Sankcje za nieprzestrzeganie przepisów nigdy nie były stosowane , co zmniejszało wiarygodność starego zestawu zasad i nie zachęcało rządów do tworzenia buforów fiskalnych . Niemniej jednak zreformowane ramy obiecują większe egzekwowanie poprzez grzywny . Jednocześnie okres przejściowy nowej procedury i obecność dodatkowych zabezpieczeń dają przestrzeń do interpretacji , a co za tym idzie , do pewnej elastyczności . Przykładowo , proponowana ścieżka naprawcza w ramach procedury nadmiernego deficytu może początkowo wykluczać płatności odsetkowe , dając obecnym rządom pewną swobodę w dostosowaniu się , jednocześnie dodając wyzwania dla decydentów politycznych po 2027 r .
Tym razem naprawdę chodzi o politykę
Dla Włoch procedura nadmiernego deficytu oznaczałaby dość znaczącą korektę fiskalną pod względem salda strukturalnego ( około 1 % PKB rocznie ) i koszt do 0,05 % PKB w grzywnach . Premier Giorgia Meloni mogłaby wykorzystać swój silny konsensus polityczny zarówno w kraju , jak i w Europie , aby zakwestionować niekorzystną decyzję .
Jednak deficyt fiskalny w wysokości 7,4 % PKB spowodowany latami hojnych i nieukierunkowanych ulg podatkowych będzie musiał zostać ostatecznie zmniejszony , aby zachować wiarygodność w oczach sojuszników z UE .
We Francji żaden z możliwych wyników politycznych zbliżających się wyborów parlamentarnych w lipcu prawdopodobnie nie przyniesie redukcji deficytu . Nawet w naszym bazowym scenariuszu „ technokratycznego ” rządu Allianz Trade spodziewa się , że francuski deficyt publiczny przekroczy 4,5 % PKB w latach 2025 – 26 . W rzeczywistości ostatnie wydarzenia polityczne we Francji przypominają o tym , że „ pętla zagłady ” utrzymuje się i jest gotowa wstrząsnąć rynkami . Każde faux pas może poszerzyć spready wysoce zadłużonych krajów .
Co z Europą Środkowo- -Wschodnią ?
W Europie Środkowo-Wschodniej ( CEE ) Allianz Trade nie spodziewa się , by procedura nadmiernego deficytu wywołała gruntowne zmiany w polityce gospodarczej . Ryzyko kryzysu fiskalnego w najbliższej przyszłości jest stosunkowo niskie w regionie , choć obawiamy się o średnioterminowe perspektywy finansów publicznych , szczególnie w Rumunii . Kraje spoza strefy euro ( np . Polska , Węgry , Rumunia ) są zwolnione z kar za nieprzestrzeganie procedury nadmiernego deficytu , więc otwarcie procedury nadmiernego deficytu może skutkować ograniczeniem polityki fiskalnej tylko na Słowacji .
W perspektywie krótkoterminowej nie obawiamy się jednak ryzyka fiskalnego w krajach Europy Środkowo-Wschodniej ,
smart-magazine . pl
105