Od pandemii COVID-19 , przez inwazję na Ukrainę , po ożywienie napięć na Bliskim Wschodzie , kryzys po kryzysie stworzył trudne i niepewne środowisko dla eksporterów . Czy rok 2024 może przynieść firmom trochę światła na końcu tunelu ? Aby się tego dowiedzieć , Allianz Trade przeprowadził ankietę wśród ponad 3000 eksporterów z Chin , Francji , Niemiec , Włoch , Polski ( ponad 400 firm ), Hiszpanii , Wielkiej Brytanii i USA w ramach trzeciej edycji Globalnego Badania .
Polskie firmy – nie boją się nowoczesnych rozwiązań
Już w ubiegłorocznym badaniu polskie firmy były w czołówce pod względem stawiania na digitalizację i IT jako jeden z filarów swojej ekspansji i rozwoju – nie inaczej jest i w tym roku . Biznesy z Polski , obok tych z Chin , już teraz w dużym stopniu wykorzystują AI jako narzędzie do usprawnienia zarządzania łańcuchem dostaw ( aż 36 % ankietowanych polskich firm !), identyfikowania możliwości eksportowych i ułatwienia komunikacji ( odpowiednio 20 % i 22 %).
Polskie firmy widzą też oczywiście zagrożenia – obawy o czynniki geopolityczne ( wojny , wybory i zmienność na wielu rynkach – a w konsekwencji protekcjonizm i bariery w wolnym handlu ) wyrażało aż 70 % organizacji z Polski . Polscy eksporterzy nie bez przyczyny obawiają się też rosnących problemów z opóźnieniami płatności , gdyż na tle innych badanych rynków ponoszą największe ryzyko z tym związane – aż 32 % ankietowanych polskich firm otrzymuje należności eksportowe po 70 dniach i więcej , podczas gdy np . terminy takie wskazuje tylko 11 – 15 % firm brytyjskich , francuskich czy hiszpańskich ! – Czy polskie firmy mają słabszą pozycję ( i markę ) wobec odbiorców , czy w swojej ekspansji skłonne są ryzykować bardziej , zdobywając nowe rynki niż przedsiębiorcy z innych krajów , czy może to ich strategia biznesowa – już niekoniecznie niższe ceny , ale dłuższe terminy płatności ? Na pewno w kwestii szybszego obiegu należności polscy eksporterzy mają jeszcze duże pole do poprawy i zyskania na tle firm z innych krajów – ocenia Sławomir Bąk , członek zarządu ds . oceny ryzyka Allianz Trade w Polsce .
Koszty nie sprzyjają polonizacji łańcuchów dostaw
Najczęstszym zagrożeniem biznesowym wskazywanym przez polskie firmy były wysokie koszty – operacyjne , wymiany handlowej i inwestycji ( 83 % polskich respondentów !). Gdy dodamy do tego , że wciąż wysoko na liście zagrożeń są dostępność i koszt pracowników ( obawa wyrażana przez 49 % badanych polskich firm ) oraz obawy o dostępność i jakość poddostawców ( 54 % badanych przedsiębiorstw z Polski ), jasne staje się , dlaczego polskie firmy najrzadziej myślą o relokacji łańcuchów dostaw z powrotem . Tylko 16 % polskich eksporterów , najmniej wśród innych badanych rynków , myśli o przyspieszeniu rozbudowy swoich łańcuchów dostaw na lokalnym rynku . – Jest to logiczne – wysokie koszty i w ogóle dostępność finansowania
smart-magazine . pl
99