SMART Business 2/2025 | Page 109

zmieniających się ofert czy bez aktywnej współpracy z partnerem technologicznym, który pomaga im taką chmurę wdrożyć. Tacy partnerzy technologiczni mogą często oferować różnego rodzaju spersonalizowane oferty, np. zniżki na projekty typu greenfield( tworzone od zera) lub dodatkowe środki na start dla migrujących klientów. Ponadto w niektórych sytuacjach bliska współpraca z partnerem technologicznym skutkuje dodatkowymi korzyściami w postaci wiedzy merytorycznej, gwarantującej sprawniejsze rozwiązanie ewentualnych problemów z działaniem systemu.
Brak dynamicznego dostosowania infrastruktury Wiele firm korzysta ze statycznej infrastruktury chmury, która nie uwzględnia zmieniającego się zapotrzebowania na zasoby. Autoskalowanie i inne mechanizmy dynamicznego zarządzania obciążeniem systemu mogą uwzględniać zarówno cykl dobowy, tygodniowy( z uwzględnieniem weekendu), jak i specjalne okazje takie jak święta czy czarny piątek.
Brak ciągłego monitorowania i optymalizacji kosztów Firmy często traktują optymalizację kosztów chmury jako zadanie jednorazowe, najczęściej wykonywane w momencie wdrożenia, a nie proces. Jest to jednak zadanie ciągłe, które wymaga stałych procesów monitorowania i optymalizacji. W końcu technologia i liczba danych, które musimy codziennie przetwarzać, zmienia się niezwykle dynamicznie i czasem nawet dwu- czy trzyletnie systemy mogą okazać się już przestarzałe.
– Skuteczne zarządzanie chmurą wymaga elastycznego podejścia, ciągłego monitorowania i dopasowywania jej do aktualnych potrzeb biznesu. Jest to wymagający proces, ale może przynieść wymierne korzyści. Przykładowo, od wielu lat współpracujemy ze szwedzkim niezależnym serwisem z opiniami Reco. se. W projekcie przeprowadziliśmy optymalizację alokacji zasobów, eliminując nadmiarowe moce obliczeniowe i dostosowując je do rzeczywistych potrzeb.
Wdrożyliśmy mechanizmy automatycznego skalowania, umożliwiające dynamiczne dostosowanie zasobów w odpowiedzi na bieżące obciążenie systemu. Ponadto wykorzystaliśmy rabaty za długoterminowe zobowiązania. W rezultacie udało się znacząco obniżyć koszty związane z chmurą o około 21 % rok do roku. Dzięki tym optymalizacjom firma płaci jedynie za faktycznie wykorzystywane zasoby, minimalizując nieefektywne wydatki związane z infrastrukturą chmurową – mówi Grzegorz Kocur, Head of DevOps SoftwareMill.
Jak w przypadku wielu usług, także zarządzanie zasobami w chmurze wymaga indywidualnego podejścia i „ szycia na miarę”, a na to polskie firmy nieczęsto się decydują, czego efektem są przeważnie niepotrzebnie wysokie koszty utrzymania. Co więcej, efektywne wykorzystanie chmury pozwala też na tworzenie systemów bardziej stabilnych, bardziej skalowalnych i lepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników.
Opracowanie: SoftwareMill
smart-magazine. pl
109