SMART Business 2/2025 | Page 119

BADANIA
Najnowsze dane GUS wskazują, że zakupy przez internet mocno rosną nawet wtedy, gdy sprzedaż detaliczna ogółem stoi w miejscu. W marcu br. sprzedaż online wzrosła o 13,1 % r / r, podczas gdy cała sprzedaż detaliczna pozostała na poziomie sprzed roku(+ 0,6 %). W sieci Polacy kupują coraz chętniej odzież(+ 37 % r / r) oraz żywność(+ 25 %), jednak prawdziwy boom widać w motoryzacji. Drugi miesiąc z rzędu sprzedaż samochodów i części do nich odnotowała trzycyfrowy wzrost(+ 321 % r / r), co przełożyło się na skokowy wzrost udziału e-commerce w tej kategorii( z 1,4 % do 5,2 % w skali roku).
– Kolejne dane potwierdzają, że e-commerce w Polsce rozwija się w imponującym tempie. Dwucyfrowa dynamika internetowych zakupów w ujęciu rocznym oznacza, że ten kanał zyskuje na znaczeniu nawet w okresie, gdy sprzedaż detaliczna ogółem pozostaje na poziomie sprzed roku. Kupujemy więcej artykułów codziennego użytku, takich jak żywność czy kosmetyki, jednak największą uwagę zwraca ponad 300-procentowy wzrost e-sprzedaży pojazdów i części do nich. Spodziewamy się, że to początek dłuższego trendu z kilku przyczyn. Po pierwsze, rosnąca digitalizacja społeczeństwa sprawia, że konsumenci czują się coraz pewniej w środowisku online i nabywany przez nich w ten sposób asortyment jest coraz szerszy.
Po drugie, inflacja i obecna sytuacja gospodarcza skłaniają do poszukiwania bardziej konkurencyjnych cen, a w internecie jest to szybsze i prostsze niż w sklepach stacjonarnych. I w końcu, jeśli jest popyt, musi być i podaż. Branża motoryzacyjna mocno się zmienia, konsoliduje i inwestuje w rozwój platform e-commerce, oferując lepsze doświadczenia zakupowe. To już zaczęło się przed pandemią, ale społeczeństwo potrzebuje czasu, aby do pewnych decyzji dojrzeć. Być może dążymy do modelu, w którym salony samochodowe będą pełnić rolę showroomów, a proces zakupowy w większości przeniesie się do sieci – mówi Dominik Plichta, dyrektor e-commerce w Fulfilio.
Prawdziwa wiosna w e-zakupach
W marcu br. Polacy, jak niedźwiedzie i wiewiórki obudzone z zimowego snu, ruszyli na zakupy … internetowe. Dynamikę widać zarówno w ujęciu miesięcznym jak i rocznym. Z ostatnich danych GUS wynika, że w marcu br. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 15,2 % wyższa niż w lutym br.( miesiąc temu odnotowaliśmy ponad 7 % spadek w ujęciu miesięcznym). W ujęciu rocznym e-zakupy wzrosły o 13,1 %.
Na taki wynik wpływ miały przede wszystkim zwiększone e-zakupy żywności i napojów(+ 37 % r / r), odzieży i obuwia(+ 25 % r / r), mebli(+ 18 %) oraz farmaceutyków i kosmetyków(+ 15 % r / r). Jednak największą uwagę
smart-magazine. pl
119