SMART Business 2/2025 | Page 24

GOSPODARKA I FINANSE
35 %
30 %
25 %
20 %
9.7 %
-5.2 %
12.1 %
-4.2 %
21.3 %
15 %
10 %
5 %
2.7 %
1.2 % 0. 4 % 0.8 %
1.2 %
-9.0 %
12.4 % 12.3 %-0.1 %
-0.6 %-0.2 %
-1.4 %
0.1 % 10. 2 %
2.5 %
0 %
Przed Trumpem
Podwójne-10pp na Chiny
Kanada na 20 %
( z wył. USMCA i potasu)
Meksyk na 25 %( z wył. USMCA i potasu)
Stal i aluminium na 25 %
Samochody i części na 25 %
„ Dzień Wyzwolenia”( 2 kwietnia)
Podwyżki na Chiny( 8-9 kwietnia)
90-dniowe odbicie dla innych krajów( 9 kwietnia)
Dodatkowe wyłączenia(„ półprzewodniki”)
Stan na 12 kwietnia 2025
Umowa z Chinami i Hongkongiem( 90 dni)
Stan na 14 maja 2025
Umowa z Wielką Brytanią
( od 8 lipca)
Stan na 8 lipca
Umowa z Kanadą
Umowa z Meksykiem
Umowy z resztą świata po " Dniu Wyzwolenia "
Taryfy sektorowe dla wybranych krajów
Scenariusz bazowy
Wyk. 1. Globalna efektywna stawka celna USA( średnia ważona, %), źródła: WTO, US ITC, ITC, Allianz Research
Konsumenci zapłacą więcej
Dodatkowo Stany Zjednoczone przyjmą mniej agresywną korektę zasady dotyczącej przesyłek o niskiej wartości pochodzących z Chin, zwaną również zwolnieniem de minimis, co powinno przynieść umiarkowaną ulgę amerykańskim gospodarstwom domowym. Taryfa stosowana do paczek o wartości mniejszej niż 800 USD zostanie obniżona o ponad połowę, ze 120 % do 54 % lub 30 %, w zależności od tego, czy są one wysyłane za pośrednictwem amerykańskiej poczty, czy prywatnej firmy przewozowej. Opłata ryczałtowa zostanie z kolei obniżona z 200 USD do 100 USD.
Około dwie trzecie amerykańskiego importu de minimis pochodzi z Chin i Hongkongu, co odpowiada 900 mln paczek w ubiegłym roku o łącznej wartości szacowanej na ponad 40 mld USD. Przy średniej cenie za paczkę obliczonej na 48 USD i progu rentowności szacowanym na około 70 USD, powyżej którego korzystniejsze byłoby zastosowanie stawki 30 / 54 % niż opłaty ryczałtowej, szacujemy, że całkowity rachunek będzie oscylował wokół 90 – 100 mld USD. Dla amerykańskich konsumentów oznacza to dodatkowy koszt do 70 USD za dostawę, ponieważ platformy handlu elektronicznego i sprzedawcy detaliczni skłaniają się raczej do przenoszenia kosztów taryfowych na odbiorców
24 # 2 maj 2025