SMART Business 3(2024) | Page 101

z przedstawicielami firm , aby mówili prostym językiem i z empatią wyjaśniali wszystkie wątpliwości . Klient musi rozumieć , jakie rozwiązanie najlepiej wpisze się w jego biznes i popchnie jego działalność na nowe tory .
DJ : Jednym z najczęstszych mitów nt . faktoringu jest to , że sięgnięcie po to narzędzie może negatywnie wpłynąć na relacje dostawcy produktów czy usług ze swoimi klientami . Zresztą to samo błędne myślenie leży u podstaw faktu , że niewiele polskich firm windykuje zalegających z płatnościami kontrahentów i w praktyce zarządza wierzytelnościami . Jak to wygląda z Waszej perspektywy ?
MMB : W branży faktoringowej jestem od ponad 20 lat i o faktoringu w Polsce nadal myśli się jako o ostatniej desce ratunku , choć na pewno ta świadomość powoli się zmienia . Wraz z dynamicznym rozwojem rynku , o którym wspomniałeś wcześniej , coraz szerzej prowadzona jest edukacja przedsiębiorców na temat specyfiki narzędzi finansowych .
Po pierwsze faktoring często kojarzony jest właśnie z windykacją . Firmę faktoringową postrzega się jako windykatora . To całkowicie błędne myślenie i z tym mitem powinniśmy zdecydowanie walczyć . Faktoring to narzędzie , które udrażnia zatory płatnicze i powoduje , że nasz klient nie musi czekać 30 – 60 dni na płatności od swojego kontrahenta . Otrzymuje on swoje pieniądze tu i teraz , dzisiaj . Mówiąc inaczej , faktoring jest usługą skracającą termin płatności faktury do zera .
Kiedy kontahent ostatecznie nie płaci faktury w pierwotnym terminie płatności , to firma faktoringowa oczywiście się z nim kontaktuje i prosi o zapłatę . Ale szczerze mówiąc , w tej sytuacji zmienia się po prostu podmiot , który upomina się o płatność . Gdyby w procesie nie było faktora , zrobiłaby to firma , która wykonała pierwotną usługę czy sprzedała towar .
Z drugiej strony mamy grupę klientów , która chwali sobie fakt obecności faktora właśnie z tego względu , że nie musi zajmować się już kwestiami płatności . W relacjach ze swoimi partnerami skupia się na zasadniczym celu ich współpracy . W takich przypadkach faktoring nie jest działaniem będącym reakcją na pojawiające się problemy , ale fundamentem strategii finansowej biznesu .
Jednak bez względu na motywy firmy korzystającej z faktoringu – myślę , że powiem to w imieniu wszystkich firm faktoringowych – jesteśmy ostatnimi instytucjami , którym zależy na zaburzaniu relacji między jakimikolwiek podmiotami na rynku . Słuchamy naszych klientów i firm , z którymi oni współpracują .
Staramy się ich wspierać oraz ułatwiać im funkcjonowanie na coraz bardziej konkurencyjnym rynku . Chcemy dawać poczucie bezpieczeństwa właścicielom firm i dyrektorom finansowym , zapewniając im narzędzie pozwalające na to , że w ich biznesowym krwiobiegu nigdy nie pojawią się groźne zatory .
DJ : Dziękuję za rozmowę .
smart-magazine . pl
101