do towarów i + 1,5 % dla usług . Wydłużenie czasu oczekiwania , szczególnie na ruchliwych przejściach , takich jak granica niemiecko-holenderska , przez którą codziennie przejeżdża około 1000 ciężarówek , może znacząco wpłynąć na terminowość dostaw towarów . Nasze szacunki sugerują , że towary importowane od partnerów handlowych z Europy kontynentalnej mogą stać się droższe o + 1,7 %, podczas gdy usługi mogą odnotować wzrost cen o + 1,5 %. W rezultacie przewidujemy , że import towarów do Niemiec może potencjalnie spaść o -9,1 %, a popyt na usługi o -7,8 %. Biorąc pod uwagę , że około dwie trzecie niemieckiego importu odbywa się przez granice lądowe z krajami sąsiednimi , przekłada się to na całkowity roczny spadek o -1,1 mld EUR , -0,9 mld EUR w przypadku towarów i -0,2 mld EUR w przypadku usług .
Kraje sąsiadujące zostaną szczególnie dotknięte ze względu na silne powiązania w łańcuchu dostaw . Import z Holandii może spaść o -0,2 mld EUR , przy czym 90 % przypadnie na towary , a 10 % na usługi . Polski import do Niemiec może odnotować spadek o -0,1 mld EUR ( 86 % w towarach i 14 % w usługach ), podczas gdy niemiecki import z Francji może spaść o -92,4 mln EUR , ¾ tego spadku będzie dotyczyć spadku importu towarów , a ¼ w usługach .
Dodatkowa presja na niemiecki przemysł
Zbliżające się reperkusje gospodarcze będą wywierać dodatkową presję na niemiecki przemysł . Opóźnienia w przepływie towarów mogą mieć znaczące konsekwencje , szczególnie dla sektorów , które w dużym stopniu opierają się na handlu transgranicznym . Zakłócenia w łańcuchu dostaw będą prowadzić do niedoborów zapasów , zwiększonych kosztów operacyjnych i utraconych możliwości dla branż wrażliwych na czas , takich jak towary łatwo psujące się i produkcja just-in-time . Wśród najbardziej dotkniętych sektorów , sektor turystyczno-rekreacyjny i edukacyjny stoją w obliczu najwyższego wzrostu kosztów handlu o + 3,5 %, a następnie artykułów spożywczych o + 2,6 % i usług handlowych o + 2,4 %. Tymczasem przewidywać można , że maszyny i sprzęt elektryczny , a także chemikalia i farmaceutyki doświadczą zauważalnej redukcji importu , odpowiednio o -147 mln EUR i -142,1 mln EUR , co podkreśla ich znaczenie dla niemieckiej gospodarki .
Takie opóźnienia mogą zagrozić statusowi Niemiec jako kluczowego węzła tranzytowego dla handlu europejskiego , czyniąc go mniej atrakcyjnym dla firm zależnych od wydajnej logistyki . Niemieckie firmy , które już zmagają się z presją konkurencyjną i globalnymi wyzwaniami związanymi z łańcuchem dostaw , mogą zostać jeszcze bardziej obciążone przez omawiane kontrole . Ponadto rosnące koszty transportu mogą przełożyć się na wyższe ceny dla konsumentów , osłabiając i tak już niski popyt krajowy i potencjalnie hamując wzrost gospodarczy . Ogólnie rzecz biorąc , czynniki te mogą zwiększyć ryzyko recesji w i tak już niestabilnym środowisku gospodarczym , potencjalnie zmniejszając niemiecki PKB nawet o 11,5 mld EUR rocznie .
Allianz Trade
smart-magazine . pl
135