SMART Business 3(2024) | Page 27

EKSPERTYZA
Warto także podkreślić , że w zależności od praktyki danego notariusza akt założycielski oraz statut fundacji mogą zostać objęte jednym lub dwoma odrębnymi dokumentami . W sytuacji gdy będą to dwa samodzielne dokumenty , koszt taksy notarialnej podwoi się . Należy wziąć pod uwagę , że w notariacie trzeba pokryć również koszt wypisów aktu założycielskiego oraz statutu fundacji . Wynoszą one około 50 zł netto za jeden egzemplarz dokumentu .
Koszty pomocy prawnej Co więcej , decydując się na założenie fundacji rodzinnej , warto skorzystać w tym zakresie z pomocy profesjonalistów , którzy na podstawie Twojej indywidualnej sytuacji zaproponują Ci najlepsze rozwiązania związane z powołaniem i funkcjonowaniem fundacji – a co za tym idzie , przygotują komplet wymaganych prawem dokumentów .
W odniesieniu do kosztów pomocy prawnej wskazać należy , że będą one zależeć od stawki obowiązującej u danego profesjonalisty . Powinny one jednak oscylować w przedziale od 4000 zł netto do 10 000 zł netto .
Koszty rejestracji fundacji rodzinnej Nieodłącznym elementem związanym z założeniem fundacji rodzinnej jest pokrycie kosztów związanych z jej rejestracją w rejestrze fundacji rodzinnych , prowadzonym przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim . Wśród kosztów tych możemy wyróżnić : koszt złożenia wniosku o wpis fundacji rodzinnej do rejestru wynoszący 500 zł , jeśli wniosek jest składany przez pełnomocnika – koszt opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w kwocie 17 zł , koszt uzyskania zaświadczenia o niekaralności przez każdego członka zarządu fundacji wynoszący 30 zł od każdego zaświadczenia w wersji papierowej lub 20 zł od każdego zaświadczenia wydanego w formie elektronicznej . Zaświadczenie takie stanowi obligatoryjny załącznik do wniosku o wpis fundacji do rejestru .
Koszty prowadzenia fundacji rodzinnej
Decydując się na uruchomienie fundacji rodzinnej , powinieneś mieć na względzie – oprócz kosztów związanych z jej założeniem – także koszty jej bieżącej działalności . Wśród nich możemy wyróżnić przede wszystkim : koszty wynajmu lokalu , koszty prowadzenia księgowości , koszty przeprowadzenia audytu fundacji , który musi zostać zorganizowany co najmniej raz na cztery lata .
Koszty wynajmu lokalu mogą oscylować od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie . Wszystko będzie zależało od siedziby fundacji i dostępności lokali w danej okolicy .
Koszty prowadzenia księgowości dla fundacji rodzinnej uzależnione są od tego , z usług jakiego biura księgowego skorzystamy i liczby faktur w danym miesiącu . Powinny one jednak mieścić się w przedziale od 500 zł netto do 1500 zł netto miesięcznie . smart-magazine . pl
27