SMART Business 3(2024) | Page 72

E-COMMERCE takiego jak pożyczki , crowdfunding , leasing czy faktoring .
Crowdfunding to nie tylko opcja pozyskania gotówki na start biznesu . Dla istniejących już firm to szansa na zyskanie zasięgów , przyciągnięcie partnera biznesowego lub większego inwestora i zlojalizowanie klientów . Zbiórki rządzą się jednak swoimi prawami i wymagają zaangażowania w promocję . Musisz też zdecydować o formie , w której „ odwdzięczysz ” się za wsparcie . Masz do wyboru m . in . crowdfunding dłużny czy udziałowy .
Faktoring to opcja , która pozwala na kontrolowanie płynności finansowej firmy . Ułatwia też prowadzenie bieżącej działalności bez przestojów spowodowanych niezapłaconymi fakturami . Niestety w niektórych przypadkach faktor wymaga zabezpieczeń np . w postaci weksla .
Pamiętaj przy tym o regulowaniu zobowiązań , aby nie zamknąć sobie drogi do dodatkowych źródeł finansowania , które dla małych i średnich firm i tak są okrojone . Niestety , patrząc na dane Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej , widać , że odsetek firm o najwyższej wiarygodności zmniejszył się w ciągu ostatnich 12 miesięcy o kilkanaście procent . Wzrosła liczba firm o bardzo niskim scoringu . Banki zostały zobowiązane przez europejski nadzór ( EBA ), żeby utrzymywać wskaźnik złych kredytów poniżej 5 % całego portfela . Pomimo wysiłków wskaźnik ten jest w Polsce najwyższy z całej Unii . Przez to banki przebierają w klientach i finansują tylko tych najbardziej wiarygodnych . Staraj się o zbudowanie dobrej historii kredytowej – niedługo banki będą „ widzieć ” również historię leasingową .
Dowiaduj się o aktualnych dotacjach dla Twojej branży / województwa np . z Krajowego Planu Odbudowy . Pamiętaj jednak , że aby otrzymać wsparcie państwowe lub unijne , często musisz wykazać się wkładem własnym .
Nowe pomysły i nowe technologie
Nie pomijaj możliwości inwestowania w nowe rozwiązania i technologie . Pieniądze nie lubią przestoju . Z moich rozmów z właścicielami e-sklepów wynika , że boją się oni tzw . nowinek , a jednocześnie narzekają na ogromną konkurencję w swojej branży . Ale kto nie próbuje , ten nie pije szampana . Inwestycje są nieodłącznym elementem potencjalnego sukcesu finansowego .
Analizuj potrzeby klientów i przekładaj je na swój biznes . Może zamiast podążania za wypełnionym rynkiem dropshippingu warto pomyśleć o rozwoju modelu subskrypcyjnego ( z badania wykonanego na zlecenie ING Banku Śląskiego wynika , że korzysta z niego już 46 % Polaków , a model ma zastosowanie również w wynajmie , np . smartfonów czy zegarków ) [ 2 ].
Planuj do przodu . Miej jasną wizję rozwoju firmy na co najmniej rok , dwa i opracuj odpowiednie strategie finansowe , które pozwolą na realizację tych celów . Warto uwzględnić w planach zarówno okresy intensywnego wzrostu , jak i potencjalne kryzysy , co pozwoli na lepsze przygotowanie się na różne scenariusze .
Płać tak , jak lubisz
Aspektem , którego nie można zlekceważyć , myśląc o rozwoju e-sklepu , jest szeroki
72 # 3 październik 2024