SMART Business 3(2024) | Page 75

wachlarz oferowanych płatności . Według raportu m . in . Fundacji Polska Bezgotówkowa nasz kraj należy do liderów nowoczesnych form płatności cyfrowych . Byliśmy pionierami , jeśli chodzi o wprowadzenie na dużą skalę płatności zbliżeniowych , systemów płatności natychmiastowych . Polska była też liderem we wprowadzaniu transakcji account-to-account ( pay-by-link , BLIK P2P ). Najnowsze metody płatności ( BLIK , przelewy natychmiastowe Express Elixir ) notują w Polsce dynamikę 30 % wzrostu rocznie [ 3 ].
A klienci są coraz bardziej wymagający . Aż 50 % kupujących porzuca koszyk i transakcję , gdy preferowane przez nich metody płatności nie są dostępne [ 4 ]. Coraz więcej osób dokonuje zakupów przez telefon . Oczekują więc możliwości płatności Google Pay lub Apple Pay . Liczy się też Customer Experience , czyli droga , jaką klient musi pokonać do sfinalizowania transakcji , w tym liczba kroków i pól do wypełnienia ( im mniej , tym lepiej ).
Jaka jest przyszłość płatności w e-commerce , a tym samym co należy wziąć pod uwagę , planując strategię finansową swojej firmy ? Triumfy święcą i według ekspertów nadal pożądane będą zakupy w systemie BNPL . Szybkie przelewy i pay-by-linki zaczną dominować w transakcjach e-commerce . Finalizacja transakcji ma być jak najmniej zauważalna , a cały proces odbywać się niejako w tle ( ang . seamless ). Biorąc pod uwagę te trendy , zaoferuj klientom więcej niż dwie formy płatności . Planując budżet , weź pod uwagę tabele opłat i prowizji , które firmy acquiringowe pobierają od każdej transakcji .
należy podchodzić do prowadzenia biznesu strategicznie . Warto monetyzować potencjał , który daje współczesna technologia , a przy tym nie zapominać o potrzebach i nawykach klientów . Fundamentem skalowania działalności powinien być dobry plan i mądre podejście do finansów .
Bibliografia : 1 . Analiza Dun & Bradstreet Poland 2 . Badanie na zlecenie ING Bank Śląski , wykonane w dniach 22 – 27 lutego 2024 r .
3 . Raport „ Przyszłość płatności . W stronę bezpiecznego cyfrowego świata ”
4 . Międzynarodowe badanie „ Global Payments Report ”
Tomasz Chwałek
Manager Sieci Partnerskich , Wealthon
Rozwój e-commerce to zdecydowanie nie chwilowy trend . To synonim przyszłości . Ale aby w pełni wykorzystać potencjał branży , smart-magazine . pl
75