SMART Business 1/2023 | Page 117

Rok 2022 był rekordowy w segmencie pojazdów napędzanych energią alternatywną w Europie ; sprzedaż gwałtownie wzrosła do poziomu 4,4 mln sztuk (+ 11 % w stosunku do 2021 r .) mimo ogólnego spadku rejestracji nowych pojazdów o -5 %.
W latach 2019 – 2022 udział pojazdów napędzanych energią alternatywną w rynku wzrósł z 11 % do 47 %. W obliczu potencjalnego zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi ( ICE ) w 2035 r . oraz celów dotyczących ograniczenia emisji producenci samochodów wprowadzili w Europie rekordową liczbę nowych modeli . Jednocześnie konsumenci coraz częściej szukają opcji mniej zanieczyszczających środowisko , a rządowe dopłaty do pojazdów niskoemisyjnych jeszcze bardziej zwiększają popyt .
Prym wiodą zwłaszcza pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym ( BEV ), których sprzedaż wzrosła o 28 % i które stanowią obecnie 12 % wszystkich rejestrowanych nowych pojazdów , co znacznie przekracza poziom 6 % osiągnięty w USA .
Chiny dwukrotnie lepsze na polu pojazdów elektrycznych
Pomimo szybkiego wzrostu Europa pod względem przyjęcia pojazdów napędzanych energią alternatywną zajmuje dopiero drugie miejsce na świecie – i to odległe drugie . W 2022 r . w Chinach zarejestrowano ponad 5,4 mln pojazdów elektrycznych z napędem akumulatorowym – dwie trzecie całkowitej liczby na świecie – co stanowi zmianę o + 83 % w stosunku do 2021 r . Pojazdy napędzane energią alternatywną stanowią 20 % wszystkich rejestracji .
Podobnie jak w Europie , gwałtowna penetracja rynku pojazdami EV odzwierciedla mieszankę rosnącego zainteresowania konsumentów samochodami elektrycznymi , krajowych i regionalnych programów dopłat do ich zakupu oraz wejścia na rynek nowych modeli , obejmujących segmenty samochodów miejskich i kompaktowych .
Odzyskanie rynku krajowego
Szybkie postępy Chin w dziedzinie pojazdów elektrycznych prowadzą do transformacji rynku krajowego , na którym zagraniczni producenci samochodów tradycyjnie zajmowali dominującą pozycję . Po raz pierwszy w historii w 2022 r . chińscy producenci osiągnęli poziom równy z markami zagranicznymi , a w IV kwartale prześcignęli je , zdobywając 51 % udziału w rynku . Ich udział w samym segmencie pojazdów elektrycznych wyniósł 80 % i nie wykazywał żadnych oznak spadku w I kwartale 2023 r .
Do głównych czynników tłumaczących rosnącą popularność chińskich marek na rynku chińskim należą :
• Znaczna przewaga kosztowa w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych z napędem akumulatorowym ( BEV ) wynikająca z większego rozmiaru chińskiego rynku samochodowego i konkurencyjnej bazy dostawców ( rafinacja metali krytycznych , produkcja
smart-magazine . pl
117