SMART Business 1/2023 | Page 118

MOBILNOŚĆ FIRMOWA ogniw i modułów akumulatorowych itp .) Wcześniejsze programy dopłat do zakupów były również ograniczone do pojazdów produkowanych w Chinach .
• Szersza gama dostępnych pojazdów BEV ( w szczególności samochodów miejskich i kompaktowych ) w porównaniu z międzynarodowymi konkurentami , którzy jak dotąd koncentrowali się głównie na dużych i drogich sedanach oraz pojazdach sportowo-użytkowych . Najpopularniejszym BEV w Chinach jest czteromiejscowy samochód miejski produkowany przez amerykańsko-chińską spółkę joint venture , który można kupić za równowartość 4300 EUR .
• Pozytywne recenzje produktów , a także entuzjastyczny odbiór przez klientów pojazdów elektrycznych marki chińskiej skutkują dobrą rozpoznawalnością brandów w odróżnieniu od bardziej negatywnego postrzegania chińskich pojazdów z silnikami spalinowymi w przeszłości .
Zagrożenie dla europejskiego eksportu pojazdów
Oczekuje się , że – wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych – do 2030 r . chińskie przedsiębiorstwa odpowiednio powiększą swój udział w rynku i spowodują spadek importu samochodów zagranicznych . Ponieważ europejskie firmy motoryzacyjne są źródłem ponad połowy importu samochodów przez Chiny , stają przed największym ryzykiem .
Dane dotyczące handlu europejskiego mogą być nieco mylące – w 2022 r . eksport osiągnął wprawdzie rekordowy poziom 24 mld EUR , jednak skok ten wynikał głównie z efektu doganiania i korzystnych cen . Analiza chińskich danych dotyczących rejestracji importowanych modeli samochodów od głównych producentów europejskich mówi co innego : importowane liczby spadały w ostatnich latach i zmalały poniżej 500 000 w 2022 r . W ciągu ostatniej dekady udział rynkowy importu z Europy spadł z szacowanych 2,9 % do 1,8 % wszystkich rejestracji .
Cztery miliony pojazdów z chińsko-europejskich spółek
Rosnąca popularność chińskich producentów samochodów , prowadzących działalność wyłącznie w tym segmencie , zagraża również funkcjonowaniu europejskich producentów samochodów w Chinach – głównie spółkom joint venture , ale także kilku spółkom zależnym kontrolowanym w większości . Lokalne oddziały firm , odpowiadające za 85 % wolumenu sprzedaży europejskich producentów samochodów na rynku chińskim , raczej nie nadążają z wdrażaniem technologii pojazdów elektrycznych w porównaniu ze swoimi odpowiednikami : z 20 najpopularniejszych modelów elektrycznych sprzedawanych w Chinach w 2022 r . tylko jeden jest produkowany przez chińsko- -europejską spółkę joint venture . W obliczu płaskiego , a następnie malejącego udziału w rynku europejscy producenci samochodów przyjęli przeciwne stanowiska – uznali chiński rynek za zbyt trudny do zdobycia i całkowicie się wycofali ; lub odwrotnie – podwoili lokalną produkcję w celu poprawy konkurencyjności na tamtejszym rynku .
118 # 1 lipiec 2023