SMART Business 1/2023 | Page 122

MOBILNOŚĆ FIRMOWA samochodów można stwierdzić , że do 2025 r . w Europie pojawi się co najmniej 11 nowych pojazdów BEV dla rynku masowego produkowanych w Chinach , a kolejnych trzech chińskich producentów samochodów ogłosiło , że rozpocznie działalność handlową w Europie już w 2023 r ., co daje łącznie dziewięć przedsiębiorstw . Otwartość rynku europejskiego czyni go znacznie bardziej interesującym dla chińskiego eksportu niż rynek amerykański .
Czas , by Europa sprostała wyzwaniu ze strony Chin
W branży charakteryzującej się długimi cyklami rozwoju produktu i sprzedaży oczywiste jest , że przewaga Chin w globalnym wyścigu pojazdów elektrycznych nie zostanie zniwelowana przed rokiem 2030 . Jednak to , w jakim stopniu Europa jest w stanie dotrzymać kroku rosnącej konkurencji chińskiej , zależy od europejskich decydentów i samej branży :
• Jak wyjaśniono wcześniej , europejski rynek pojazdów BEV jest stosunkowo dużo bardziej otwarty niż rynek Chin i USA , gdzie montaż krajowy lub regionalny jest warunkiem wstępnym zakwalifikowania się do dopłat do zakupu , a cła importowe na pojazdy zagraniczne są wyższe . Dążenie do wzajemności w warunkach handlowych , nie tylko z Chinami , ale również z USA , powinno być priorytetem w celu zapewnienia bardziej wyrównanych szans dla przemysłu europejskiego .
• Ponieważ przewaga kosztowa Chin wynika częściowo z wielkości ich rynku krajowego , Europa powinna również zapewnić jak najlepsze warunki dla wdrożenia pojazdów BEV – nie tylko poprzez dopłaty , ale również poprzez rozbudowaną i wydajną infrastrukturę ładowania , która umożliwiłaby pojazdom elektrycznym korzystanie z mniejszych , lżejszych i tańszych akumulatorów . Dobrze działająca infrastruktura ładowania obniżyłaby cenę przeciętnego pojazdu BEV i przekonała użytkowników z obszarów mniej zurbanizowanych do zmiany . W jednym z naszych raportów oszacowaliśmy niezbędne inwestycje w infrastrukturę ładowania na poziomie 13,4 mld EUR rocznie , co byłoby konieczne , aby osiągnąć europejski cel Fit For 55 .
• Jeśli Europa będzie miała trudności z konkurowaniem z Chinami w krótkiej perspektywie , może starać się do nich dołączyć – podobnie jak uczyniły to Stany Zjednoczone z japońskimi producentami samochodów w latach 80 . Zezwolenie na chińskie inwestycje w europejski montaż pojazdów nie powinno stanowić tabu , pomimo symbolicznego wymiaru takiej decyzji i prawdopodobnego sprzeciwu niektórych europejskich producentów samochodów . Bez względu na wszystko , byłoby o wiele korzystniej dla Europy mieć na swoich drogach pojazdy pod chińską marką , gdyby były one montowane lokalnie , a nie importowane . Dowody w postaci europejskich przedsięwzięć związanych z montażem akumulatorów do pojazdów elektrycznych , w których Chiny są największym inwestorem , a także deklarowane przez chińskich producentów samochodów zainteresowanie europejskimi fabrykami samochodowymi , które mają
122 # 1 lipiec 2023