SMART Business 1/2023 | Page 22

LUDZIE I BIZNES dla nas gigantyczne wyzwanie . A zwróćmy uwagę , że nagle pojawiła się ogromna potrzeba przewozu ropy .
Wprawdzie globalna flota kontenerowa wzrosła w 2022 r . o skromne 2 %, czyli ok . 51 milionów TEU , ale już dzisiaj widzimy , że w 2023 r . prognozowany jest spadek światowych zasobów kontenerów o 3 %, czyli wcale nie tak mało . Kiloński Instytut Gospodarki Światowej podaje , że około 10 % przepustowości europejskich portów znajduje się w rękach Cosco . To jest nie tylko Pireus , ale także Genua , Walencja , Bilbao . To samo widzimy w Belgii , Holandii czy Hamburgu .
DJ : A jeśli okaże się , że główni gracze przewozów morskich obsługujący polską gospodarkę , w tym polskie porty , przejmą jeszcze firmy spedycyjne ?
JP : Wtedy nawet duzi gracze o polskim kapitale , typu Morska Agencja Gdynia , będą coraz mniej znaczyli , będą coraz słabsi w stosunku do tych spedytorów , którzy są własnością wielkich przewoźników . Bo zawsze o te 200 – 300 USD na kontenerze ktoś tam dostanie mniej .
DJ : Wracając do mapowania sytuacji światowej gospodarki – mamy oczywiście kryzys w relacjach z Rosją .
JP : Pojawiły się sankcje związane z zakazem importu gazu czy ropy , które spowodowały , że w Europie na ogromną skalę nastąpiło rozbudowanie potencjału terminali LNG .
Dzisiaj w polskim eksporcie do Chin kluczowe są żywność i miedź – stanowią one 60 % całej naszej sprzedaży do Państwa Środka
W tym kontekście widać kolejny paradoks naszych czasów – zachód z G7 na czele wprowadził zakaz importu rosyjskiej ropy . Jednocześnie Indie zwiększyły import ropy z Rosji 27-krotnie . 17 rafinerii indyjskich pracuje na pełnej mocy , a największym odbiorcą oleju napędowego z tych rafinerii są Stany Zjednoczone albo fundusze związane z Emiratami Arabskimi czy Królestwem Saud .
DJ : A głównym dostawcą ropy do Polski stała się Arabia Saudyjska …
JP : I to już jest prawie 30 % wszystkich dostaw . Zwiększyliśmy także dostawy z Norwegii , Wielkiej Brytanii , Stanów Zjednoczonych i Nigerii , co znowu zmienia nam potrzeby , jeśli chodzi o porty , terminale , o infrastrukturę transportową i logistyczną . Proszę zauważyć , jaki wpływ na globalną gospodarkę ma wojna na Ukrainie … Co ciekawe , nawet w czasie COVID-19 i wspomnianego konfliktu następowała niesamowita poprawa , jeśli chodzi o logistykę , instrumenty
22 # 1 lipiec 2023