SMART Business 1/2023 | Page 69

Wydarzenia powodujące zakłócenia na rynku w ostatnich kilku latach , takie jak pandemia COVID 19 czy inwazja na Ukrainę , zmieniają globalne łańcuchy dostaw . Jaki wpływ te procesy mają na firmy , na ich podejście do wymiany handlowej oraz na ich sposób funkcjonowania za granicą , w eksporcie ?
Allianz Trade w swoim badaniu zapytał firmy o oczekiwania odnośnie eksportu w 2023 r ., o wpływ zakłóceń łańcucha dostaw na ich działalność , ich plany dotyczące tego , jak chcą zwiększyć pewność łańcuchów dostaw oraz o strategie dotyczące obszaru ESG ( Environmental , Social , and Governance ), czyli ochrony środowiska , odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego .
Największa obawa firm
Firmy są stosunkowo optymistyczne co do perspektyw eksportu w 2023 r ., jednak wskazują , iż nadal utrzymuje się wysoka niepewność gospodarcza . W 2023 r . około 70 % przedsiębiorstw spodziewa się wzrostu obrotów towarowych handlu zagranicznego r / r , w porównaniu z 80 % w edycji z roku 2022 . Odzwierciedla to mniej korzystne warunki dla globalnego handlu w 2023 r .: Allianz Trade przewiduje powolny wzrost światowego handlu w ujęciu ilościowym ( wolumenu o + 0,7 % w porównaniu do + 3,8 % w 2022 r .) i spadku w ujęciu wartości ( -0,1 % w porównaniu do + 9,7 % w 2022 r .).
Firmy wydają się również mieć mniejszy apetyt ekspansji na nowe rynki i preferują konsolidację działań na tych już istniejących . 63 % respondentów zamierza zwiększyć inwestycje w krajach , w których są już obecni , podczas gdy 47 % planuje inwestycje na nowych obszarach . W przypadku eksportu ponad 55 % firm zamierza zwiększyć udział w dotychczasowych rynkach , natomiast 52 % planuje zdywersyfikować działalność i obrać za cel nowe kraje .
W porównaniu z rokiem ubiegłym większy odsetek respondentów spodziewa się wydłużenia terminów płatności z tytułu eksportu ( 42 % w porównaniu do 31 %), przy czym odpowiedziało tak blisko 50 % badanych firm zarówno w Stanach Zjednoczonych , jak i Wielkiej Brytanii . Odsetek respondentów spodziewających się wzrostu ryzyka braku płatności w eksporcie wzrósł w porównaniu z naszym badaniem z początku 2022 r . ogółem o + 11 punktów procentowych do 40 %. Wzrost jest powszechny we wszystkich krajach , ale najbardziej obawiają się go firmy w Wielkiej Brytanii i Niemczech ( w obydwu krajach wzrost takich obaw o + 16 punktów procentowych ), podczas gdy we Włoszech wzrost takich oczekiwań wyniósł tylko + 6 punktów procentowych .
– Firmy mierzą się z kombinacją takich czynników , jak niższy popyt , dodatkowa presja na rentowność i surowsze warunki kredytowania wynikające z dalszego podnoszenia stóp procentowych przez banki centralne w celu obniżenia inflacji . W takich warunkach organizacje wyraźnie przygotowują się na dłuższe terminy płatności z tytułu
smartbusiness . pl 69