SMART Business 1/2023 | Page 82

GOSPODARKA I FINANSE
O polskiej gospodarce i o polskich firmach mówi się , że są mało innowacyjne . Oprócz góra kilku procent organizacji w rzeczy samej tak jest . Pokazują to różnego rodzaju rankingi i brak polskich przedsiębiorstw , a przede wszystkim polskich uczelni w czubie ogólnoświatowych zestawień . Mam też wrażenie , że firmy działające nad Wisłą nie tylko nie kreują innowacyjnych rozwiązań , np . technologicznych , ale rzadko tworzą czy wymyślają nowoczesne sposoby zarządzania .
Ja osobiście jestem jednak głęboko przekonany do tego , że pomimo ograniczonych zasobów , którymi dysponujemy , osiągamy jako gospodarka całkiem niezłe rezultaty . Wierzę , że niedługo nasza naturalna kreatywność i przedsiębiorczość zyskają na znaczeniu także w skali globalnej . Znam przynajmniej kilkadziesiąt polskich firm , które rzeczywiście odnoszą światowy sukces . Są to chociażby Wielton , Nowy Styl Group , La Millou czy Mercator .
Innowacyjność powinna być w DNA firmy
Innowacyjność w biznesie ma wiele twarzy . Czasami objawia się podczas kreowania nowych produktów lub usług . Innym razem dotyczy modyfikacji sposobu działania i kolejności procesów . W jeszcze innych przypadkach innowacyjność odnosi się do myślenia out of the box podczas ustalania całej strategii biznesowej .
Jak powiedział Peter F . Drucker : „ Jeśli chcesz czegoś nowego , musisz przestać robić coś starego ”. Aby firmy mogły działać innowacyjnie , muszą mieć odwagę do porzucania sztywno utartych schematów na rzecz rozwiązań , których nikt wcześniej nie rozważał w danym kontekście .
Generowanie przewag konkurencyjnych w warunkach kryzysu może być trudne , ale jest jednocześnie istotne dla przetrwania i sukcesu firmy . Wyzwania poszczególnych branż są zależne od ich specyfiki . Dlatego ważne jest stałe monitorowanie sytuacji , ciągłe uczenie się i dostosowywanie strategii do zmieniających się warunków i potrzeb klientów . W dalszej części artykułu przedstawię kilka idei , które mogą pomóc w tym zakresie .
Podstawowy oręż w walce o klienta
W biznesie kluczowe jest bycie o krok przed konkurencją w kreowaniu nowych rozwiązań korzystnych dla klienta . Swoiste wyczucie rynku wykazały firmy inwestujące wcześniej w internetowy model biznesowy , a także organizacje , które zaczęły specjalizować się w specyficznych dziedzinach , dzięki czemu wyrobiły sobie markę najlepszą w swojej klasie . Aktualnie taką przewagę daje chociażby wdrożenie narzędzi sztucznej inteligencji – w świecie biznesu ten , kto posiada przewagę technologiczną i ma wiedzę związaną z tym , jak z niej skorzystać , zaczyna przeganiać konkurencję .
Bycie pierwszym to wyznaczanie standardów , ale przede wszystkim obecność w świadomości usatysfakcjonowanych klientów . Stają się oni bowiem ambasadorami produktów , z których są zadowoleni . Nie ma korzystniejszego wizerunku dla firmy niż obraz eksperta , specjalisty w jakimś zakresie , do którego zawsze
82 # 1 lipiec 2023