SMART Business 1/2023 | Page 83

można zwrócić się o poradę czy pomoc . Zaufanie klientów to największa nagroda dla organizacji oferującej swoje usługi .
Pamiętajmy , że innowacyjność nie musi zawsze oznaczać korzystania z najnowszej technologii . To przede wszystkim dostrzeganie nowych szans na kreowanie sprzedaży przez ułatwienie klientowi dostępu do oferty firmy i skupienie się na obszarach niezagospodarowanych jeszcze przez konkurencję . Innowacyjność to pomysłowość , poszukiwanie niestandardowych form zaspokojenia potrzeb klienta i umiejętność zrozumienia konsumenta oraz dopasowania do niego oferty . To danie możliwości klientowi , aby brał aktywny udział w tworzeniu ostatecznego produktu . To także ułatwienie codziennych czynności , których konsumenci nie lubią , a jeszcze lepiej – wykonanie ich za nich .
Zaangażowanie pracowników w innowacje
Możemy wyróżnić pięć poziomów zaangażowania pracowników w innowacje ( ang . High Involvement Innovation — HII ) [ 1 ]. Pierwszy poziom to poziom nieświadomego , spontanicznego angażowania się zespołu . Jego członkowie robią to sami z siebie , niejako przy okazji pracy : spotkań , narad czy rozwiązywania problemów . Zachowania innowacyjne nie znajdują się jednak w centrum uwagi biznesowej działalności i nie są sformalizowane .
Na drugim poziomie dochodzi do prób sformalizowania działań innowacyjnych , a pracownicy są szkoleni w tym kierunku i motywowani do zgłaszania pomysłów . Powstają wewnętrzne grupy robocze , które moderują i wspierają zainicjowane inicjatywy . Wdrażane pomysły są nagradzane , a jednocześnie zachęca się tych , których propozycje nie zostały wprowadzone , do nieustawania w poszukiwaniach .
Na trzecim poziomie zachowania i działania innowacyjne są już wpisane w cele strategiczne przedsiębiorstwa oraz rozdzielane na poszczególne stanowiska w firmie ( w systemy pracy jak ISO , TQM i inne ).
Na poziomie czwartym poszczególne jednostki organizacyjne otrzymują autonomię w inicjowaniu projektów innowacyjnych . Organizacja zachęca pracowników do eksperymentów , np . 10 % czasu mogą poświęcać na to , co ich interesuje .
Na poziomie piątym innowacyjność czuje się już na każdym kroku . Klimat organizacyjny wspiera pomysłowość i każdy członek zespołu jest zaangażowany w tworzenie oraz poszukiwanie innowacji w firmie . Nowa wiedza nieustannie krąży po organizacji i napędza innowacyjność pracowników . Mamy wtedy do czynienia z przedsiębiorstwem uczącym się .
Jak wynika z powyższego podziału , innowacyjnością trzeba świadomie zarządzać i sprawić , aby stała się ona częścią kultury organizacyjnej naszej organizacji .
Świadome wyróżnienie się na tle konkurencji
Jedno z najczęstszych pytań , jakie otrzymuję od klientów , dotyczy tego , jak przestać walczyć na rynku ceną . Oczekują oni przy tym prostej recepty i nieskomplikowanej odpowiedzi . Wiele firm świadczy usługi ,
smart-magazine . pl
83