SMART Business 1/2023 | Page 84

GOSPODARKA I FINANSE
Tab . 1 . Różnica między strategią czerwonego i błękitnego oceanu
Strategia czerwonego oceanu
Strategia błękitnego oceanu
Konkurowanie w istniejącej przestrzeni rynkowej
Tworzenie wolnej przestrzeni rynkowej
Zwalczanie konkurencji Konkurencja przestaje być istotna
Wykorzystanie istniejącego popytu Tworzenie i przechwytywanie nowego popytu
Konieczność znajdowania kompromisu między wartością a kosztem
Przełamanie przymusu kompromisu między wartością i kosztem
Uporządkowanie działań firmy zgodnie z jej wyborem między wyjątkowością a niskimi kosztami .
Uporządkowanie całego systemu działań firmy zgodnie z jej dążeniem do jej wyjątkowości i niskich kosztów . produkuje lub dystrybuuje dobra bez umiejętnego określenia swojej przewagi konkurencyjnej i próby świadomego wyróżnienia się wśród innych organizacji , starając się zdobyć rynek jedynie przez niską cenę . Ta strategia nie działa jednak na dłuższą metę .
Największe organizacje , takie jak Agfa , AEG , American Airlines , Lehman Brothers , DEC , Grundig , Loewe , Nakamichi , Nixdorf Computer , Motorola , Nokia , Takefuji , Triumph czy Kodak nagle znikają lub tracą swoją pozycję po całych dekadach sukcesów . Co poszło w ich przypadkach nie tak ? Odpowiedź , choć bolesna , jest prosta . Przedsiębiorstwa te nie zdołały dostosować swoich modeli biznesowych do zmieniającego się otoczenia ekonomicznego . Osiadły na laurach własnych sukcesów z przeszłości . Ich przykład pokazuje , że poleganie na dochodowych produktach o długim okresie życia , zwanych „ dojnymi krowami ”, w turbulentnej sytuacji gospodarczej nie daje już żadnej gwarancji przetrwania [ 2 ].
Efektywny model biznesowy może być taką samą , jeśli nie większą , innowacją jak sam produkt . Niegdyś kluczem do sukcesu była wielkość produkcji i optymalizacja procesów , dziś może nim być liczba subskrybentów korzystających z dostępu online do produktu . Udowadniają to autorzy książki , z której pochodzi powyższy cytat . Internet zmienił wiele branż , na przykład
W świecie biznesu ten , kto posiada przewagę technologiczną i wie , jak z niej skorzystać , zaczyna przeganiać konkurencję .
84 # 1 lipiec 2023