SMART Business 1/2023 | Page 85

Nasilenie
Segment A
Segment B
A B C D E F
Cecha Rys 1 . Nasilenie cech kluczowych dla danej branży w różnych jej segmentach
muzyczną . Na muzyce więcej niż firmy fonograficzne zarabiają dziś portale takie jak iTunes czy Spotif . Opracowanie oprogramowania i oferowanie usług online w formie subskrypcji staje się coraz bardziej popularne . Na ten model przechodzą takie firmy , jak Adobe , Microsoft , Google Apps , Netflix czy Salesforce ( CRM ). Jesteśmy w trakcie rewolucji .
Strategia błękitnego oceanu
Pomocna w zakresie budowania przewagi konkurencyjnej jest strategia błękitnego oceanu , opisana w książce o tym samym tytule [ 3 ]. Polega ona tym , aby zaoferować klientowi produkt , który będzie się na tyle mocno odróżniał od konkurencji , aby nie musieć walczyć ceną , co metaforycznie symbolizuje czerwony ocean – pełen krwi od walki o przetrwanie na konkurencyjnym rynku . Różnicę pomiędzy niebieskim a czerwonym oceanem najlepiej pokazuje tabela numer 1 , zaczerpnięta z samego źródła .
Aby wypłynąć na niebieski ocean , musimy przełamać zasady funkcjonowania w danej branży , przekroczyć jej granice . Jednym z narzędzi , które mogą służyć do poszukiwania nowej niszy biznesowej , jest analiza kanwy biznesowej . Polega ona na określeniu kluczowych obszarów , które są ważne w danej branży z uwzględnieniem różnic pomiędzy jej segmentami . Widzimy to na rysunku numer 1 .
Analiza RSWE
Kiedy już określi się kluczowe aspekty danej branży w kontekście jej segmentów , można przejść do kreatywnego poszukiwania nowej wartości dla klientów . Nie zawsze będzie to coś zupełnie nowego , równie dobrze może to być jakaś modyfikacja w obrębie produktu czy usługi , która odpowiada na oczekiwania i potrzeby klientów . W poszukiwaniu wartości wspomogą nas zasady analizy RSWE ( Redukuj , Stwórz , Wzmocnij , Eliminuj ).
smart-magazine . pl
85