SMART Business 1/2023 | Page 93

Zgodnie z danymi za I kwartał 2023 roku użytkownicy zrealizowali 374 mln płatności o wartości 50,1 mld zł . Oznacza to , że liczba transakcji wykonanych od początku funkcjonowania BLIK-a przekroczyła już 3 mld .
funkcjonowania BLIK-a przekroczyła już 3 mld . Od stycznia do marca najwięcej transakcji odbywało się w e-commerce – blisko 207 mln o wartości 26,9 mld zł . Obecnie co druga transakcja BLIK-iem realizowana jest właśnie online . Od kilku kwartałów zauważalnie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK . Między styczniem a marcem br . użytkownicy wykonali aż 82,9 mln takich transakcji o wartości 10,8 mld zł .
Z kolei w kanale POS ( standardowe punkty obsługi detalicznej ) zrealizowano 71,2 mln płatności , z czego niemal 25 mln to były płatności zbliżeniowe . Systematyczny wzrost liczby transakcji notowany jest także w ATM . Na koniec marca 2023 r . zarejestrowano 13,2 mln operacji wartych niemal 8,6 mld zł – podsumowuje Magdalena Kubisa , dyrektorka ds . Rozwoju Biznesu w BLIKU . W ciągu 8 lat BLIK zyskał 13,5 miliona aktywnych użytkowników ( czyli takich , którzy korzystają z któregoś z dostępnych rozwiązań Polskiego Standardu Płatności przynajmniej raz w miesiącu ) – jest to połowa wszystkich użytkowników bankowych aplikacji mobilnych w Polsce . Dzięki temu spółka w 2020 r . osiągnęła rentowność . Należy bowiem pamiętać , że branża bankowa jest biznesem skali . Tylko odpowiednia skala transakcji powoduje , że spółka generuje zysk . BLIK osiąga przychody z opłat od rozliczania transakcji , które uiszczają banki i agenci rozliczeniowi , a także z opłat za autoryzację operacji .
Rewolucja w e-commerce
Co druga transakcja BLIK-iem odbywa się w kanale e-commerce . Polacy płacą tym sposobem za zakupy w marketplace ’ ach – kupując głównie ubrania i kosmetyki – opłacają rachunki , a nawet … obstawiają zakłady buchmacherskie . Najszybciej rosnące pod kątem wartości i liczby transakcji segmenty to aktualnie podróże i transport miejski , a także gry i zakłady .
Spójrzmy na dane , aby zobaczyć , jaki wpływ na e-commerce mają płatności BLIK-iem . Jak widać na wykresie numer 1 , na przestrzeni lat omawiane rozwiązanie zadomowiło się w polskich sklepach internetowych . Podejrzewam , że jego prostota i maksymalne skrócenie ścieżki konsumenta na etapie płatności znacznie podnosi poziom konwersji . Rozwiązanie odpowiada zatem na potrzeby zarówno użytkowników ( płacę wygodnie i szybko ), jak i właścicieli sklepów e-commerce ( dzięki uproszczonemu procesowi
smart-magazine . pl
93