SMART Business 1/2024 | Page 15

Na co mężczyzna odpowiedział : „ Dziękuję , ale strategia działa jak należy . Wczoraj w cenniku miałem tylko jedną pozycję – arbuz za 3 zł i wszyscy kupowali po jednym owocu . Dziś każdy kupuje trzy , ale wszyscy próbują mnie pouczać ”.
Ta krótka historia przypomina nam , że cennik sam w sobie bywa skutecznym narzędziem marketingowym . Nie powinno to jednak dziwić . Cena ( price ) tuż obok produktu ( product ), miejsca ( place ) i promocji ( promotion ) jest w końcu elementem niezmiennego miksu 4P .
Problem polega na tym , że zazwyczaj poświęcamy cenie zbyt mało uwagi . Dopieszczamy produkty , dbamy o miejsca i testujemy promocje . Natomiast cenę traktujemy jak kij lub marchewkę . „ Straszymy ” klientów podwyżkami albo zachęcamy do zakupów obniżkami . Niestety w ten sposób między palcami ucieka nam sporo pieniędzy . Ponieważ – jak się za moment przekonasz – można lepiej sprzedawać bez obniżania lub podnoszenia cen .
Zanim jednak o tym porozmawiamy , musisz wiedzieć , że mix 4P daje niekompletny obraz marketingowego pejzażu . Dopełnia go cenowy model 4P : parametry ( parameters ), proces ( process ), zjawisko ( phenomena ), zyski ( profits ).
Parametry określają kontekst oraz sposób prezentacji ceny w cenniku . Przykład ? Kwoty możesz sortować rosnąco lub malejąco . Proces tłumaczy z kolei , w jaki sposób konsument postrzega ceny . smart-magazine . pl
15