SMART Business 1/2024 | Page 19

Z kolei gdy sprzedawca uzasadnił podwyżkę , proporcje się odwróciły . Tym razem 80 % badanych uznało podwyżkę za uczciwą i przyznało , że mimo wyższej ceny zrobiliby w danej placówce zakupy . Dlatego żelazna zasada dobrego cennika mówi , że każdą zmianę ceny należy argumentować .
Ograniczone zasoby Ludzie bardziej cenią rzeczy , których jest mało . Tę cechę ludzkiej natury możesz zaobserwować zarówno w życiu codziennym , jak i w biznesie . Zaproszenie na imprezę ucieszy Cię bardziej , gdy wiesz , że rozesłano tylko kilka sztuk do grona zaufanych przyjaciół , niż gdy trafiło ono do skrzynek wszystkich znajomych . Podobnie bardziej cenimy limitowane serie produktów : butów , zegarków , samochodów . Nawet wartość pięciozłotowej monety wzrośnie kilkukrotnie , gdy okaże się , że została ona wybita z jakimś unikalnym błędem .
Intuicyjnie rozumiemy , że za ograniczone zasoby należy płacić więcej . Dlatego warto czasem świadomie kontrolować dostępność produktów i usług . Szczególnie gdy ich podaż rzeczywiście jest wprost związana z naszym najcenniejszym zasobem – czasem . Konsumenci łatwiej „ przełkną ” wyższe ceny Twoich usług oraz produktów , gdy uświadomisz im , że zostało niewiele wolnych terminów lub kilka ostatnich sztuk .
Każdą z powyższych taktyk można stosować oddzielnie , ale najlepsze efekty osiągniesz , łącząc je ze sobą . Testuj , sprawdzaj i wyciągaj wnioski . Gdy znajdziesz technikę przynoszącą największe zyski , trzymaj się jej i bądź konsekwentny .
Powodzenia !
Łukasz Hodorowicz
Konsultant marketingowy , autor książek , podcaster i szkoleniowiec
Dzięki klientologii pomaga małym i średnim firmom rozszyfrować klientów i przekonać ich do współpracy . Autor bestsellerowej książki „ Rozszyfruj klienta . Sprzedawaj więcej ” oraz twórca najpopularniejszego podcastu o marketingu w Polsce – Marketing z głową . Prowadzi kursy , szkolenia i warsztaty , a także udziela konsultacji marketingowych . smart-magazine . pl
19