dostosowane do okoliczności , podążać bardziej za własnymi przekonaniami i przyzwyczajeniami , tak w przypadku bardzo oficjalnych wydarzeń służbowych i kontaktów międzynarodowych bezpieczniej jest jednak trzymać się zasad etykiety służbowej .
Choć jej korzenie sięgają XIX wieku , to nadal możemy je uznać za pomocne . Bo gdyby nie one , to jak by to wszystko wyglądało ? Na jakiej podstawie decydowalibyśmy , czyje zwyczaje i preferencje w budowaniu relacji są nadrzędne ? Znając zasady etykiety biznesowej oraz protokołu służbowego , możemy mieć pewność , że bez względu na wiek , płeć czy położenie geograficzne posługujemy się uniwersalnym kodem komunikacyjnym . Postępujemy z ogólnie przyjętymi i zrozumiałymi zasadami . A to , ile z tych zasad wykorzystamy w praktyce , zawsze powinno zależeć od kontekstu i okoliczności . Choć czasami będziemy łamać te zasady , dostosowując się do danej sytuacji , to nie ma w tym nic złego . Kluczowe bowiem jest to , że robimy to świadomie – z wyboru , a nie z niewiedzy . Mamy swobodę , dzięki której elastycznie dostosowujemy nasze zachowanie do warunków i potrzeb , a to już wystarczający argument , żeby przychylniej popatrzeć na to , czego dokonali nasi przodkowie w gorsetach i pantalonach .
ZOBACZ MATERIAŁ WIDEO
Etykieta w biznesie Jak zamiast jakoś budować jakość relacji ?
Dagmara Łuczka
Właścicielka firmy i portalu Projektownia Wizerunku
Od ponad czternastu lat zajmuje się budowaniem wizerunku osób i firm . Specjalizuje się w tematach związanych z etykietą biznesu oraz kulturą budowania relacji . Jest trenerem certyfikowanym przez Londyńską Akademię Etykiety i Protokołu o specjalizacji International Business Etiquette and Cross Cultural Specialist oraz autorką książki „ Kultura budowania relacji służbowych , czyli etykieta biznesu w praktyce ”. smart-magazine . pl
135