SMART Business 2/2023 | Page 19

WYWIAD
instytucja ta może mieć przestarzałe procesy i systemy . Niektóre ich usługi można wykonać lepiej , taniej , wydajniej . Zatem patrzmy na konkurencję , szukając przewag i dookreślając to , czym będziemy się od niej różnili .
DJ : A kiedy konkurencji nie ma ?
GR : To znaczy , że zwyczajnie ludzie nie są gotowi płacić za daną usługę . Nasi odbiorcy mają jakiś problem , ale przestaje on ich uwierać po tym , jak powiemy im : „ rozwiążę go dla Ciebie , tylko daj mi 50 zł ”. Dlatego jeśli diagnozujemy konkretną potrzebę , ale nie widzimy konkurencji eksploatującej daną niszę , musimy się zastanowić , dlaczego tak jest . Może nasz pomysł nie jest po prostu odpowiednio dobry .
Brak konkurencji może pojawić się też wtedy , kiedy na rynku objawiają się nowe problemy . Najczęściej wynikają one z innowacyjnych technologii . Aktualnie widzimy to w związku z rozwojem AI czy blockchain . W takich
ZOBACZ MATERIAŁ WIDEO
Automatyzacja firmy za pomocą AI Rozmowa Grzegorza Roga i Łukasza Gamrota wypadkach należy bazować na swojej intuicji i branżowym doświadczeniu . Mówimy sobie : „ Ok , tworzę infrastrukturę pod chatbota opartego o AI , ale ja doskonale znam ten problem , rozumiem technologię i obstawiam , że w ciągu kilku lat to nadal będzie aktualne na rynku ”. Żeby podjąć takie ryzyko , należy dysponować głęboką wiedzą branżową – ale faktycznie można wygrać w takim przypadku cały rynek .
DJ : Wielu founderów sygnalizuje , że ma problem z określeniem zakresu MVP ( Minimum Viable Product – minimalnego opłacalnego produktu ), czyli takiego , który może nie posiada wszystkich wymyślonych funkcji , ale jest już gotowy do wejścia na rynek . W tym kontekście pytanie do Ciebie jako praktyka – jak Ty hierarchizujesz funkcje , które mają być uruchamiane w obrębie Twoich projektów ?
GR : Przede wszystkim nie zgaduję – albo zgaduję tylko na tyle , na ile muszę . Jak już wspominałem – dużo rozmawiam z ludźmi , opiekuję się klientami , pytam , czego im potrzeba i co możemy poprawić . Jeżeli znajdziemy problem , który faktycznie boli wielu ludzi , to często oni sami powiedzą nam , jakich funkcji potrzebują . To dla nas idealna sytuacja i fundament MVP , czyli wczesnej wersji naszego produktu . Kiedy rozwiązujemy problem warsztatów samochodowych , ale nie mamy pojęcia , jak one działają , powinniśmy od pierwszego dnia blisko pracować z pierwszymi 10 czy 20 potencjalnymi klientami w celu opracowania podstawowych funkcjonalności produktu . Następnie warto spróbować im to sprzedać . Powiedzieć : „ To , czego potrzebowałeś , już
smart-magazine . pl
19