SMART Business 2/2023 | Page 18

LUDZIE I BIZNES
DJ : Podsumowując , egzekucja jest znacznie ważniejsza od samego pomysłu . Jednak pomysł też musi mieć odpowiednie uzasadnienie , aby rozpocząć nad nim prace .
GR : Nie jest tak , że nie ma złych pomysłów . Oczywiście , że są ! To na ogół takie idee , które w ogóle nie mają konkurencji . Zwykle szybko jesteśmy w stanie to zweryfikować , mając pod ręką wyszukiwarkę Google . Jeśli nie istnieją firmy realizujące podobny pomysł , to powinno nam dać to do myślenia . Wyjątkiem są oczywiście najnowocześniejsze technologie i innowacyjne oprogramowanie – możemy jednak założyć , że odpowiedzialni za nie ludzie wiedzą , co robią . Natomiast jeśli my natkniemy się na jakiś biznesowy problem i szukając rozwiązania , okaże się , że konkurencja jest zbyt mała lub zbyt duża , jest to wyraźny sygnał , że pomysł należy zredefiniować lub uszczegółowić na poziomie samej idei .
Ja nie rozmyślam zbyt długo nad pomysłem . Staram się go zwalidować w jak najkrótszym czasie i w najprostszy możliwy sposób . Dopowiem , że aby to zrobić , nie muszę tworzyć żadnej aplikacji , strony internetowej czy pilotażowego projektu . Opowiem o tym na przykładzie – myślę o zbudowaniu serwisu , który połączy mechaników samochodowych z osobami chcącymi zlecić naprawę auta . Gdybym zamierzał sprawdzić ten pomysł , zrobiłbym prosty plik , np . w Arkuszach Google . W jednej zakładce umieściłbym mechaników , a w drugiej ludzi szukających pomocy z samochodem . Następnie opublikowałbym całość w social mediach i poprosił odbiorców , aby w razie potrzeby skorzystali z mojego pliku . To pokazałoby mi , czy faktycznie istnieje dany problem .
Czy członkowie jednej wskazanej przeze mnie grupy chcą odnaleźć tych drugich i czy mamy odpowiednio duży popyt . Zatem zwykły Arkusz Google może umożliwić mi wstępną walidację pomysłu . Przez lata wdrażania różnych internetowych projektów nauczyłem się tego , że nic nie wiem i nawet jeśli w mojej głowie pojawia się pociągająca idea , to chcę jak najszybciej ją zweryfikować , żeby nie tracić czasu na coś , co może mi się tylko wydawać .
DJ : Wróćmy do kwestii konkurencji . Kiedy na danym rynku jest zbyt gęsto , musimy bardzo dobrze przemyśleć wartość , z którą chcielibyśmy wyjść do potencjalnego klienta . Ale z drugiej strony sygnalizujesz , że jeżeli w jakimś obszarze w ogóle nie pojawiają się konkurujące firmy , to powinien być to dla nas wyraźny sygnał ostrzegawczy .
GR : Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie , dlaczego konkurencja w danej branży czy niszy jest dla nas dobrym znakiem . Jej obecność oznacza , że ludzie są gotowi płacić za rozwiązanie danego problemu komuś innemu . To świetna wiadomość . W takiej sytuacji naszym kolejnym krokiem będzie określenie USP , czyli Unique Selling Point ( unikatowej cechy oferty ). Innymi słowy , musimy stwierdzić , jak możemy być lepsi od konkurencji . W ramach analizy może się chociażby okazać , że większość konkurencyjnych firm powstało 20 lat temu i są obarczone dużym długiem technologicznym . To by oznaczało , że jesteśmy w stanie mieć przewagę w obszarze technologii .
Przykład ? Poczta Polska . Myślimy sobie , że jest to rynkowy hegemon , monopolista posiadający ogromne zasoby . Ale z drugiej strony
18 # 2 wrzesień 2023