SMART Business 2/2023 | Page 17

WYWIAD
Głównym założeniem start-upu jest wzrost , a nie zarobek – zwłaszcza w początkowej fazie . Start-up generuje zatem znacznie więcej stresu i ryzyka .
skali i błyskawiczne poruszanie się na rynku . Nie możemy dać się wyprzedzić . Warto mieć świadomość , że często różne podmioty zaczynają realizować podobne pomysły w tym samym czasie . Weźmy za przykład sztuczną inteligencję i to , co dzieje się aktualnie wokół tego tematu . AI ma szansę być technologicznym game changerem zmieniającym zasady gry w branży IT . Jednak istnieje jednocześnie wiele podmiotów , które pracują nad tym , aby takie rozwiązania wykorzystać . Kiedy myślimy o mechanizmach działania start-upu , to osoba , która ze swoim narzędziem jak najszybciej znajdzie się na rynku i zacznie budować dużą bazę odbiorców , ma szansę ten rynek wygrać .
DJ : Zatrzymajmy się na chwilę przy kwestii pomysłu . Jak podchodzisz do egzekucji nowych pomysłów na biznes i jak długo muszą one w Tobie dojrzewać ?
GR : Uważam , że główną cechą sprawnego przedsiębiorcy jest szukanie problemów i próba ich rozwiązania . Twórcy startupów często po prostu mają to w sobie – kiedy coś nie działa , to pytają „ dlaczego ”. Starają się stale diagnozować problemy i proponować rozwiązania .
Oczywiście istnieje rzesza niezbyt doświadczonych przedsiębiorców , którym zwyczajnie wydaje się , że jakiś problem istnieje i chcą go zaadresować , tworząc kolejną taką samą aplikację z listą rzeczy do zrobienia czy czymś w tym stylu . Pomysł oczywiście jest ważny , ale zdecydowanie istotniejsza bywa jego egzekucja . Jestem w stanie zaryzykować tezę , że nawet kiepska idea ze świetnym wdrożeniem zadziała dużo lepiej niż genialny pomysł bez dobrej egzekucji .
Dlatego pomysły są niewiele warte same w sobie . To prowadzi nas do konstatacji , że de facto nie ma powodu , żeby się nimi nie dzielić ze swoim otoczeniem . Nie ma powodu , żeby nie pytać o zdanie czy trzymać pomysły w ścisłym sekrecie … bo później okazuje się , że ludzie nie chcą lub nie potrzebują produktu w takiej formie , w jakiej został wdrożony . Warto pytać ludzi , rozmawiać o ich problemach i pozwalać , aby w ten sposób nasze pomysły naturalnie dojrzewały .
Powinniśmy też wybrać taki pomysł lub problem do rozwiązania , który osobiście nas interesuje . Skoro w budowaniu start-upu kluczowa jest egzekucja , to większość naszego czasu poświęcimy właśnie na nią . Powinniśmy się na to nastawić . Warto zatem lubić to , z czym się mierzymy i ludzi mających wskazany przez nas problem . To będą przecież nasi klienci , z którymi stale będziemy się spotykać , zbijać piątki na konferencjach , szukać wspólnych tematów .
smart-magazine . pl
17