SMART Business 2/2023 | Page 26

LUDZIE I BIZNES
Marek Loos : Czy warto starać się wejść na chiński rynek ? Przecież to zupełnie inny świat . Jak mówi prof . Bogdan Góralczyk – „ Chiny to nie tylko kraj , to cywilizacja ”. Jej odmienność i specyfika mogą stanowić poważną barierę dla wielu biznesmenów . Magnesem jest natomiast skala wielkości chińskiego rynku .
i są to historie sprzed pandemii , ale Azja od tamtego czasu tak bardzo się nie zmieniła .
ML : Chiny wyszły wreszcie z pandemicznej rzeczywistości . Skończyły się lockdowny , których ostatnim pomrukiem były zamknięcia największych ośrodków miejskich , takich jak Szanghaj . Teraz Kraj Środka wkracza w nową rzeczywistość . Jaką ?
Radosław Pyffel : Dla przedsiębiorców XXI wieku obecność w Azji nie jest już kwestią wyboru . Jeżeli chce się z działalnością wyjść poza swój kraj , powstaje konieczność wejścia w kontakt z tamtejszym biznesem , czy to w samych Chinach , czy na rynkach międzynarodowych , a nawet w Polsce . To już nie jest do końca kwestia wyboru ulubionego dania w restauracji , to rzeczywistość . A bez poznania i zrozumienia wschodniej kultury , jej norm i wartości , instytucji , stylu prowadzenia przedsiębiorstw oraz wyzwań z nimi związanych będzie to trudne , a w wielu przypadkach skazane na fiasko . Można tę wiedzę zdobywać przez własne doświadczenia i uczenie się na błędach , co – jak wiadomo – bywa kosztowne , czasochłonne , a nawet bolesne .
Żeby ułatwić przedsiębiorcom realizację biznesowych celów , przeprowadziłem rozmowy z 20 biznesmenami z różnych branż , którzy w ostatnich latach wypłynęli na chiński ocean . Łączy ich świadomość wielkiego wyzwania , do którego potrzeba głowy , charakteru , a czasem także wiary i – co za tym idzie – wiedzy oraz umiejętności . Zderzyli się oni z rzeczywistością Państwa Środka i przeszli pozytywnie tę weryfikację , stając się mistrzami w swoich dziedzinach . Teraz chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami . Moja publikacja została napisana latem 2021 r .
RP : Chiny wróciły już niemal do przedpandemicznej rzeczywistości . Na przykład lotniczy ruch pasażerski dobił do 90 % poziomu , który widzieliśmy w 2019 r . Gorzej jest z tym wskaźnikiem dla ruchu międzynarodowego . W pierwszym kwartale tego roku osiągnął on poziom zaledwie kilkunastu procent stanu sprzed pandemii . Ale Chińczycy zarzucają wszystkich ofertami i propozycjami nowych biznesów , bo chcą wrócić .
ML : W jaki sposób powinniśmy rozmawiać z Chińczykami o biznesie ?
RP : Poza kwestią samego języka bardzo istotnym elementem konwersacji z nimi jest niebezpośrednia komunikacja . Azjaci często nie mówią wprost i na to trzeba być przygotowanym . Bardzo ważny jest niewerbalny kontekst dalekowschodniego rozmówcy . Z tego punktu widzenia wielu ludzi Azja zadziwia . Nie znają reakcji Azjatów i nie wiedzą , jak z nimi rozmawiać . A jest w tej dziedzinie kilka prostych zasad , o których piszę w mojej książce . Zmniejszają one obszar niepewności , a w rezultacie tego komunikacja staje się łatwiejsza . Wydaje mi się , że cywilizacje Dalekiego Wschodu są nam najodleglejsze kulturowo . Przez wieki historii islam ,
26 # 2 wrzesień 2023