SMART Business 2/2023 | Page 27

WYWIAD
cywilizacja indyjska , a już szczególnie obszar obu Ameryk miały związki z Europą , natomiast takie kraje , jak Chiny , Korea , Japonia , Wietnam czy Indonezja rozwijały się przez długi czas całkowicie niezależnie od Starego Kontynentu . Kontakty między nami były sporadyczne , a nasze cywilizacje oparły się o zupełnie inne zasady .
ML : W książce pisze Pan o pewnym stylu prowadzenia biznesu przez Chińczyków . Co Pan rozumie pod pojęciem „ styl ”?
RP : Zacząłbym od tego , że biznes na całym świecie rządzi się podobnymi prawami i polega na tym , że każdy chce zarobić . Jednak interesy w Chinach prowadzi się w inny sposób niż w Europie . Istnieją znaczące różnice kulturowe . Biznes w Chinach wymaga więcej zaangażowania i czasu niż u nas . Tam dużo bardziej opiera się on na relacjach osobistych . Trzeba się wzajemnie poznać , a to wymaga chociażby zjedzenia wspólnego obiadu . Nie zawsze dochodzi do dobicia dealu w 20 minut albo online , jak to bywa w Europie Północnej czy Zachodniej .
Prowadząc interesy w Chinach , bardzo dużo rozmawia się o sprawach , które z pozoru nie mają nic wspólnego z robieniem biznesu . Chiny to kultura relacyjna , więc podczas tego poznawania się dużo mówi się o rodzinie lub hobby . Padają pytania o dzieci lub o to , co robimy w wolnym czasie . Chińczycy są ciekawi , ile pieniędzy przeznaczamy na edukację potomków , wnuków lub na opiekę nad rodzicami . Tego typu pytania w etykiecie biznesu Europy i Ameryki byłyby po prostu niegrzeczne .
W Chinach od początku nawiązywania relacji biznesowych daje się prezenty , na czym ja się „ przejechałem ” w Europie . Zaczynałem bowiem swoje życie biznesowe w Azji , a w pewnym momencie rozpocząłem pracę przy pewnym projekcie z Niemcami . We współpracy z nimi popełniłem ogromne faux pas – na pierwszym spotkaniu przekazałem im prezent . Oni potraktowali to jako korupcję lub co najmniej próbę wywierania wpływu . Ja nic takiego nie miałem na myśli . Moje działanie wynikało z dalekowschodniego przyzwyczajenia .
Na Wschodzie obowiązuje też zasada zachowania harmonii , czyli miłej atmosfery i często unikania drażliwych tematów , nawet jeśli obie strony doskonale wiedzą , że takie istnieją . Czas , relacje , prezenty i zainteresowanie życiem osobistym są konieczne przy prowadzeniu biznesu w Azji . Jeżeli tam nie zwracamy uwagi na te aspekty , wywołujemy wręcz irytację .
I jeszcze jedna cecha Chińczyków w biznesie – ich tolerancja na sytuacje niepewne . W Europie bardzo obawiamy się , że coś się nie uda – pójdzie nie tak , jak sobie zaplanowaliśmy . Oni natomiast szybko potrafią zmieniać plany , mają luźny stosunek do określonych wcześniej założeń lub harmonogramów . Potrafią je często zmieniać . Bywa , że jest to element gry biznesowej , ale u nas budzi to negatywne emocje .
ML : A jak wygląda etykieta w chińskim biznesie ? Czy widać tutaj znaczące różnice ?
RP : Paradoksalnie nie . W Polsce również istnieją takie regiony kraju , które mają w swojej
smart-magazine . pl
27