SMART Business 2/2023 | Page 38

MOJA FIRMA
Jest wiele czynników , które utrudniają wdrażanie strategii . Jej wprowadzenie w firmie nie dotyczy wyłącznie kadry menedżerskiej wysokiego szczebla – to kluczowa kompetencja każdego menedżera na wszystkich poziomach organizacji . Aby w pełni wykorzystać potencjał firmy , należy ukierunkować ją na jeden cel oraz zaangażować wszystkich pracowników i wszystkie zasoby w jego osiągnięcie .
Skuteczne wdrażanie i realizacja strategii wymagają wielu powiązanych ze sobą i konsekwentnie realizowanych działań . Nawet bardzo dobrze wymyślona wizja i strategia pozostaną tylko w sferze marzeń , jeśli organizacja nie będzie miała zdolności do ich realizacji . Przedsiębiorstwo , które wyznaczyło strategię , musi posiadać również skuteczną metodę jej wdrażania . Ludzie , aby działać efektywnie , powinni wiedzieć , dokąd mają iść , jak szybko , w jaki sposób i gdzie obecnie się znajdują . Tylko w takim wypadku pracownicy będą w stanie samodzielnie podejmować właściwe decyzje . Brak wizji i spójnych celów , chaos organizacyjny , nieefektywna komunikacja i brak konsekwencji utrudniają , a czasem nawet uniemożliwiają rozwój firmy . Potencjał tkwiący w pracownikach , zamiast być wykorzystany do tworzenia wartości dla klientów i inwestorów , jest wtedy marnowany na nieproduktywne działania . zarządzania , który dostosowuje – w pionie i w poziomie – funkcje i działania organizacji do jej celów strategicznych . W ramach procesu opracowywany jest szczegółowy plan ( zazwyczaj roczny ) z precyzyjnymi celami , działaniami , harmonogramem , odpowiedzialnością i miernikami . Japoński termin „ Hoshin Kanri ” można przetłumaczyć jako :
Hoshin – „ kierunek ”, „ lśniąca igła ”, „ kompas ”, Kanri – „ zarządzanie ”, „ zasady ”.
Jednym z największych problemów Hoshin Kanri jest jego niejednorodne definiowanie i niejednoznaczna interpretacja . Za T . L . Jacksonem : „ Hoshin Kanri może być wykorzystywana jako metoda planowania strategicznego i narzędzie zarządzania złożonymi projektami , system zarządzania jakością , który zapewnia , że nowe produkty powstają w firmie jako odpowiedź na potrzeby i wymagania klientów , lub jako system operacyjny przedsiębiorstwa zapewniający stabilny wzrost zysków . Hoshin Kanri jest także metodą zarządzania międzyfunkcyjnego i integrowania łańcucha dostaw ”. Francis G . Hutchins twierdzi z kolei , że Hoshin Kanri odnosi się do czterech kluczowych elementów zarządzania biznesem – wizji , a także tworzenia , rozwinięcia i kontroli strategii . Ponadto bezpośrednio łączy się jeszcze z kompleksowym zarządzaniem jakością ( Total Quality Management , TQM ).
Zrozumieć Hoshin Kanri
Hoshin Kanri to japoński proces planowania strategicznego , który sprawia , że misja , wizja oraz ogólne i szczegółowe cele są komunikowane i wdrażane w całej organizacji – od najwyższego kierownictwa do pracowników na pierwszej linii . „ Leksykon Lean ” definiuje Hoshin Kanri jako proces
Całościową i wartościową definicję przedstawił Yoji Akao , według którego Hoshin Kanri to system w pełni ukierunkowany na wzmacnianie zdolności organizacji i jej doskonalenie , co też stanowi podstawę tej koncepcji . Zgodnie z tym modelem kierunek procesu Hoshin Kanri przebiega od kierownictwa firmy przez średni szczebel zarządzania do zespołów wdrożeniowych .
38 # 2 wrzesień 2023