SMART Business 2/2023 | Page 39

Założenia TQM :
1 . Przywództwo – cel i kierunek powinny być zunifikowane , zrozumiałe i stosowane przez wszystkich pracowników .
2 . Catchball – formułowanie polityki firmy odbywa się przy ścisłej współpracy w pionie i w poziomie organizacji oraz w warunkach partycypacji kluczowych uczestników procesu .
3 . Podejście priorytetowe – planowanie koncentruje się na czynnikach o najwyższym priorytecie . Przy formułowaniu polityki ignorowane są czynniki mające mniejszy wpływ na strategię .
4 . Całkowite zaangażowanie ludzi – wszyscy członkowie organizacji muszą być świadomi swojej roli w organizacji oraz powinni aktywnie uczestniczyć w działaniach na rzecz osiągnięcia jej celów .
5 . Ukierunkowanie na proces – waga nadawana jest nie tylko celom , lecz również procesowi ( rozumianemu jako sposób ), który do nich doprowadza .
6 . Zarządzanie oparte na faktach – formułując politykę , należy zadbać , aby cele ilościowe wynikały z analizy opartej na faktach , a metody były ustalane za pomocą analizy przyczynowo-skutkowej zachodzącej między rezultatem a sposobem jego osiągnięcia .
W pierwszym kroku kierownictwo określa wizję i główne cele firmy . Następnie ustala z menedżerami średniego szczebla szczegółowe cele . Menedżerowie powinni zaproponować także strategie i sposoby osiągania celów oraz zasoby niezbędne do ich wdrożenia . Po uzyskaniu konsensusu średni szczebel zarządzania ustala i negocjuje z zespołami wdrożeniowymi mierniki efektywności służące ocenie realizacji poszczególnych strategii . W kolejnym kroku zespoły wdrożeniowe opracowują szczegółowe plany działań . W trakcie ich realizacji kierownictwo firmy dokonuje regularnych przeglądów w zakresie postępów i działania całego systemu Hoshin Kanri .
Cele strategiczne mogą być osiągnięte za pomocą dostępnego potencjału . Pierwsza metoda to działania w ramach obecnych możliwości , druga zaś wykorzystuje usprawnienia i zmiany , które mają za zadanie zwiększenie zdolności organizacji do osiągania lepszych wyników . Różnica między celem a wzrostem możliwym do uzyskania w ramach codziennych działań tworzy lukę strategiczną , która jest przedmiotem planu Hoshin Kanri . Podsumowując , należałoby podkreślić z całą stanowczością , że :
1 . Hoshin Kanri rozpoczyna się od sformułowania jasnej wizji i głównych celów .
2 . Szczegółowe cele i sposoby ich osiągnięcia są ustalane w dwustronnym dialogu z menedżerami średniego szczebla .
3 . Plany są uszczegóławiane na niższych poziomach .
4 . Kierownictwo regularnie przegląda zarówno realizację planów , jak i działanie systemu .
Cele firmy osiąga się przez wspólną wizję , wspólny cel i priorytety . Plany są synchronizowane , a najważniejsze problemy mające wpływ na rozwój firmy rozwiązuje się wspólnie . Dzięki temu wszyscy pracownicy zostają zaangażowani we wdrażanie strategii , mając wyznaczone zarówno jasne cele do osiągnięcia , jak i zadania do wykonania .
smart-magazine . pl
39