SMART Business 2/2023 | Page 40

MOJA FIRMA
Każdy realizuje swoją strategię
To największy i powszechny problem we wdrażaniu strategii . Jeśli firma nie ma jednej klarownej strategii , to każdy członek najwyższego kierownictwa firmy zaczyna realizować własną . Używając metafory , można powiedzieć , że Hoshin Kanri w praktyce jest „ sterowaniem statkiem , który w burzy podąża w wyznaczonym kierunku ”.
Nazwa „ Hoshin Kanri ” tłumaczona jest na język angielski jako policy deployment lub strategy deployment , co w przekładzie na język polski oznacza odpowiednio wdrażanie polityki firmy lub wdrażanie strategii firmy . W tym ujęciu polityka firmy rozumiana jest jako ogólne intencje i kierunek organizacji , formalnie wyrażony przez najwyższe kierownictwo , dotyczący realizacji jej misji , wartości , wizji oraz długo- i średnioterminowego biznesplanu .
Można doszukać się informacji wskazujących , że to Hoshin Kanri była jednym z pierwowzorów koncepcji zrównoważonej karty wyników ( balanced scoredcard , BSC ) opracowanej przez Roberta S . Kaplana i Davida P . Nortona na początku lat 90 . XX stulecia . Barry J . Witcher i David Parmenter wskazują występowanie czterech perspektyw przedsiębiorstwa , które znalazły swoje odpowiedniki w zrównoważonej karcie wyników :
Jakość wraz z celami oraz miernikami – perspektywa klienta w zrównoważonej karcie wyników . Koszty wraz z celami i miernikami – zrównoważona karta wyników to perspektywa finansowa . Dostawa wraz z celami i miernikami – zrównoważona karta wyników to perspektywy procesów wewnętrznych .
Edukacja wraz z celami i miernikami – zrównoważona karta wyników to perspektywa rozwoju .
Porównując szczegółowo obie koncepcje , zauważyć można , że Hoshin Kanri i zbilansowana karta wyników różnią się od siebie w sposobie postrzegania strategii przedsiębiorstwa i reprezentują odmienne japońskie oraz zachodnie podejście do tych zagadnień . Ponadto istnieje bardzo mało dowodów potwierdzających wykorzystanie Hoshin Kanri przy opracowywaniu koncepcji zbilansowanej karty wyników .
Integracja Hoshin Kanri z Lean Management
Jednym z najlepszych i zarazem flagowym przykładem na to , że firmy korzystające z Hoshin Kanri korzystają także z Lean Management , jest Toyota Motor Corporation – największy i jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie producentów samochodów na świecie . W Toyocie fundamentem Hoshin Kanri jest koordynacja celów . Wykorzystanie koncepcji ma bezpośrednio przekładać się na określenie jednego , wyraźnego kierunku rozwoju przedsiębiorstwa i jednoczyć wszystkie jego poziomy i komórki organizacyjne wokół wspólnych celów .
PDCA – silnik napędowy organizacji
Rozpatrywana koncepcja służy do koordynacji wizji , celów i planów ciągłego doskonalenia przedsiębiorstwa . Każda firma ma wizje i cele strategiczne , które wskazują drogę i kierunek jej rozwoju . W 2010 r . Toyota opracowała własną wizję : „ Stać się najbardziej szanowaną i podziwianą firmą
40 # 2 wrzesień 2023