SMART Business 2/2023 | Page 41

Cykl roczny to serce Hoshin Kanri , ponieważ właśnie tu decyduje się sukces wdrażania strategii .
przemysłu motoryzacyjnego ”. Tak określony cel jest nieprecyzyjny i może być interpretowany odmiennie przez każdy dział . Główną rolą Hoshin Kanri w tym wypadku jest doprecyzowanie wizji i przełożenie jej na plany długoterminowe , które są następnie dzielone na plany krótkoterminowe . Tym , co bardzo mocno wyróżnia metodę Hoshin Kanri w przedsiębiorstwach stosujących Lean Management , jest aktywne zaangażowanie wszystkich menedżerów . Można z całą stanowczością stwierdzić , że tworzy się wówczas swoista platforma współpracy , wymiany informacji , w którą zaangażowani są pracownicy różnych szczebli organizacji . W Hoshin Kanri bardzo mocno wykorzystuje się cykl Deminga , który ukierunkowano na odkrywanie problemów , rozwiązywanie ich i ciągłe doskonalenie każdego z aspektów funkcjonowania organizacji . Cztery kolejne etapy PDCA :
planowanie ( Plan ) – opracowanie planu i sposobu jego wdrożenia , wykonanie ( Do ) – wprowadzenie planu w życie ( wdrożenie ), sprawdzenie ( Check ) – weryfikacja wyników i ich zgodności z założeniami , zastosowanie ( Act ) – wprowadzenie zweryfikowanego planu lub jego korekta .
Zastosowanie cyklu Deminga w Hoshin Kanri skutecznie łączy etapy planowania i wdrażania , czyli realizacji planów . Jest też źródłem wartościowej informacji zwrotnej wykorzystywanej na każdym szczeblu i na każdym etapie zarządzania .
Hoshin Kanri to oprócz procesu planowania i realizowania strategii rozwój całej organizacji , który wynika z zaangażowania menedżerów i pracowników w rozwiązywanie problemów i ciągłe doskonalenie . Regularne audyty wykonywane w fazie sprawdzania planu dostarczają ku temu mnóstwa okazji . Każde odchylenie od planu jest okazją do doskonalenia , ponieważ ujawnia słabości i sygnalizuje obszary , którymi należy się zająć , aby osiągnąć wyznaczone cele .
Pojawiające się cyklicznie drobne problemy to szansa na usprawnianie pracy , eliminowanie marnotrawstwa oraz poprawę jakości . Większe problemy , które występują na styku różnych działów organizacyjnych , są wyśmienitą okazją do poprawy efektywności strumieni wartości , wzmacniając przy tym współpracę , a także poprawiając komunikację . Systemowe podejście do rozwiązywania problemów oraz doskonalenia , powiązane z realizacją strategii , doprowadza do przełomowych zmian umożliwiających uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej .
Organizacje , które już stosują Lean Management , doskonalą się w tempie znacznie szybszym niż zarządzane tradycyjnie . Doskonalenie nie jest traktowane jako dodatek do zarządzania , lecz jako jego integralna część . Każdy pracownik , ekspert i menedżer jest odpowiedzialny za rozwiązywanie problemów i usprawnianie swojej pracy .
smart-magazine . pl
41