SMART Business 2/2023 | Page 42

MOJA FIRMA
Doskonalenie odbywa się ciągle , a nie tylko w momencie wdrażania dużych projektów i zmian , jak to się odbywa w większości firm .
Zakres wdrażanych usprawnień ma ścisły związek z zakresem odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach i poziomach zarządzania . Szeregowi pracownicy nie są w stanie zaplanować i wdrożyć dużej zmiany , ale przez wiele codziennych działań systematycznie poprawiają efektywność swojej pracy . Gdy połączymy to z działaniami menedżerów i ekspertów , otrzymujemy w konsekwencji ciągle doskonalącą się organizację .
Wdrożenie Hoshin Kanri bardzo często kończy się radykalną i nieodwracalną zmianą sposobu myślenia i działania . Radykalną , ponieważ wymaga praktycznie całkowitej reorganizacji sposobu zarządzania , a nieodwracalną , ponieważ po kilku miesiącach pracy w tym systemie mało kto chce powrócić do poprzednich praktyk .
Opisana metoda jest doskonałym rozwiązaniem dla firm poszukujących sposobu na rozwinięcie swojego pełnego potencjału . Każda firma , bez względu na branżę , wielkość czy poziom dojrzałości , może odnieść konkretne korzyści biznesowe ze stosowania opisanych zasad , koncepcji i rozwiązań .
Rzeczywiste wdrażanie strategii rozpoczyna się od planu okresowego , który jest realizowany w rocznych cyklach . Jednak horyzont czasowy planowania zależeć będzie od wielkości firmy , dojrzałości rynku , na którym działa , oraz jej doświadczeń w zarządzaniu strategicznym . Istotnym czynnikiem wpływającym na proces będzie złożoność i wielkość organizacji . Pełny zakres Hoshin Kanri , przedstawiony poniżej , obejmuje zarówno planowanie strategiczne , jak i cykl roczny . Zaczyna się od analizy dotyczącej najważniejszych kwestii strategicznych ( skanowanie ), przechodzi przez planowanie okresowe i kolejne kroki cyklu rocznego . Wszystkie etapy procesu są ze sobą ściśle powiązane .
Skanowanie
Skanowanie ( scanning ) to niezbędny krok , aby przejść od strategii okresowej do planu rocznego . Zaczynając wdrażanie Hoshin Kanri , mamy do czynienia z organizacjami , które mają wyznaczoną strategię , lub takimi , które jej nie mają . Jeśli więc twoja firma dysponuje strategią , to przed rozpoczęciem planowania musisz ją dokładnie zrozumieć i upewnić się , że jest nadal aktualna . Jeśli kierownictwo firmy stwierdzi , że konieczne są zmiany ( a często się tak dzieje ), to w ramach skanowania należy dokonać
W klasycznym podejściu do planowania strategicznego tworzone są trzy plany :
1 . Strategia długoterminowa – to ogólny plan działań o horyzoncie pięciu lat lub dłuższym , którego celem jest wprowadzenie istotnych zmian i korekt w misji i ( lub ) wizji przedsiębiorstwa .
2 . Strategia okresowa – to plan o horyzoncie od trzech do pięciu lat , którego celem jest wdrażanie strategii długoterminowej oraz wyznaczenie ram dla planów rocznych .
3 . Plan roczny – czyli konkretny plan działań od sześciu do osiemnastu miesięcy wprzód , którego celem jest realizacja strategii okresowej .
42 # 2 wrzesień 2023