SMART Business 2/2023 | Page 43

stosownych korekt . Istotne jest uzyskanie wśród kluczowych menedżerów pełnego zrozumienia i akceptacji dla wybranego kierunku . Na ich barkach spocznie tworzenie i wdrażanie planu , który umożliwi organizacji podróż w przyszłość .
Jeśli jednak jesteś w sytuacji , w której twoja firma nie ma strategii , powinieneś koniecznie zacząć od wyznaczenia wizji i wyboru kierunku strategicznego , w którym chcesz podążać .
Wybór strategii to kluczowy moment w procesie planowania strategicznego . Michael E . Porter , guru w dziedzinie strategii organizacji , twierdzi , że celem strategii powinno być uzyskiwanie trwałej pozycji konkurencyjnej , m . in . przez wykonywanie innych działań niż konkurencja lub podobnych , ale w inny sposób . Tworzenie strategii to zatem decydowanie o wyborze jednego , a nie wielu kierunków , w którym podąży firma . Decyzja podjęta na tym etapie będzie miała fundamentalny wpływ na dalsze kroki procesu planowania , rozwój firmy oraz ostatecznie jej sukces . Jeśli twoja firma jest niewielka , to jesteś w stanie wdrożyć strategię w relatywnie krótkim czasie , jeśli jednak reprezentujesz dużą organizację , to dokonanie strategicznego zwrotu może zająć wiele lat . Stąd mówimy o strategii długoterminowej , czyli planie , którego celem jest wprowadzenie istotnych zmian i korekt w misji i ( lub ) wizji przedsiębiorstwa .
Aby opracować dobry plan , musisz wyjść poza ramy codziennego działania operacyjnego . Zatrzymaj się , poświęć czas na refleksję oraz głębokie zastanowienie się nad rozwojem firmy . Podejmij wysiłek znalezienia odpowiedzi na trzy kluczowe pytania :
1 . Gdzie obecnie znajduje się twoja firma ? 2 . Dokąd chce zmierzać ? 3 . Jak tam dotrze ?
Przeprowadź proces planowania strategicznego , aby sformułować pożądaną przyszłość . To będzie kompas dla zespołu planistycznego , który zajmie się przełożeniem tej wizji na konkretne cele i działania .
Strategia okresowa
Jeśli wyklarowałeś wizję i nakreśliłeś długoterminowy kierunek rozwoju firmy , nadszedł czas na opracowanie strategii okresowej . Mając na uwadze zmiany w otoczeniu , których świadkami jesteśmy w ostatnich latach , jako perspektywę średnioterminową przyjmujemy zazwyczaj horyzont trzech lat . Takich też założeń będę się trzymać , opisując kolejne elementy planu okresowego .
Wdrażanie strategii realizowane w Hoshin Kanri obejmuje trzy cykle PDCA :
makro – zazwyczaj plan na trzy lata , roczne – szczegółowy plan na kolejny rok , mikro – miesięczne i tygodniowe okresy .
Cykl makro ma charakter proaktywny . Z reguły dysponujemy mniejszą ilością informacji i wiedzy , polegamy na intuicji oraz planujemy zmiany , wyobrażając sobie przyszłość . Cykle roczne i mikro mają charakter reaktywny , reagujemy na odchylenia od zamierzeń na bazie rzeczywistych danych .
Tworzenie strategii okresowej
To proces , w którym przekładamy ogólne i szeroko sformułowane założenia strategii długoterminowej na konkretniejsze
smart-magazine . pl
43