SMART Business 2/2023 | Page 45

zarówno cele , jak i metody ich osiągnięcia . Stąd angielska nazwa metody – policy deployment . W trakcie rozwijania planów następuje ich przekazywanie na kolejne poziomy zarządzania wraz z synchronizacją działań całej organizacji ( alignment ). Kaskadowanie nie ogranicza się więc wyłącznie do celów , lecz jest ściśle powiązane z działaniami , zasobami i systemami . Zakończenie etapu wdrażania uruchamia etap wykonywania planów , który jest realizowany przez powtarzające się z różną częstotliwością cykle PDCA . Dzięki temu organizacja szybko rusza w wyznaczonym kierunku i jest w stanie utrzymać wysokie oraz stałe tempo realizacji planów .
Wdrażając Hoshin Kanri , należy dostosować proces do poziomów strategii i struktury firmy . Na poziomie korporacji większa uwaga zwrócona jest zazwyczaj na kwestie strategii długoterminowej . Plany dla samodzielnych jednostek biznesowych ( single business unit ), np . krajowego oddziału międzynarodowej korporacji , mogą się ograniczać do perspektywy średniookresowej oraz koncentrować na lokalnych priorytetach . Z kolei plany na poziomie jednostek funkcyjnych , np . produkcji , sprzedaży , IT , dotyczą wyłącznie zakresu ich odpowiedzialności i kwestii strategicznych z tym związanych .
Sprawdzanie planów ( CHECK )
Przygotowanie dobrego planu oraz jego skaskadowanie na jednostki organizacyjne to dopiero połowa sukcesu . Druga połowa zależy od systematycznego i regularnego sprawdzania postępu w jego realizacji oraz reagowania na pojawiające się odchylenia .
Każdy plan strategiczny należy traktować jak eksperyment , który obarczony jest ryzykiem porażki . Nawet jeśli zespół planistyczny włożył dużo energii w przygotowanie planu , to z pewnością bazował na wielu założeniach i hipotezach . Przy dynamicznym otoczeniu , agresywnie działającej konkurencji oraz zmianach wewnątrz firmy w każdym miesiącu mogą pojawić się niespodziewane problemy . Regularne sprawdzanie osiąganych wyników pozwala szybko ocenić sytuację oraz dokonać stosownej korekty .
Aby proces sprawdzania mógł zostać uruchomiony , należy uzgodnić i wdrożyć rutynę regularnych przeglądów planu .
Aleksander Doliński
Absolwent Wydziału Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego . Studiował także zarządzanie i inżynierię produkcji na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu . Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie transferów technologii , organizacji oraz optymalizacji działów i procesów produkcyjnych w międzynarodowych firmach . Rozległa wiedza , pasja i zaangażowanie przyczyniły się do osiągnięcia przez niego wielu sukcesów w obszarach produkcyjnych , przynoszących firmom wymierne korzyści finansowe . smart-magazine . pl 45