SMART Business 2/2023 | Page 70

GOSPODARKA I FINANSE
Prawie wszystko można kupić online
E-commerce wydaje się nie mieć ograniczeń . Od żywności po elektronikę , od kosmetyków po meble – wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki . Nawet branże , które niegdyś były zarezerwowane wyłącznie dla sklepów stacjonarnych , teraz przesuwają swoje granice , wprowadzając nowatorskie rozwiązania i usługi . Warto tutaj wspomnieć o segmencie modowym , w którym uruchomienie darmowych i łatwych zwrotów umożliwiło pokonanie barier , jakie czuli konsumenci . innowacyjnych sposobów wizualizacji produktów , umożliwiając klientom bardziej interaktywne doświadczenia zakupowe . Wreszcie chatboty , często stosowane w procesie zakupowym , zapewniają natychmiastową obsługę klienta , co przekłada się na zwiększenie satysfakcji i skuteczność działań e-commerce .
W skali globalnej inwestycje w badania nad rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji rosną lawinowo . To ogromna szansa na rozwijanie nowych innowacyjnych aplikacji i technologii , które jeszcze bardziej usprawnią i zindywidualizują procesy zakupowe .
Jednak nie wszystkim branżom się to udało . Niektóre nadal testują rozwiązania pozwalające przenieść całą ścieżkę zakupową do internetu . W przypadku takich sektorów , jak samochody czy nieruchomości , proces zakupu często kończy się offline ze względu na konieczność osobistego obejrzenia i dokonania szczegółowych inspekcji . Jednak dzięki technologii i to powoli się zmienia .
Nowe technologie napędzają e-commerce
Ekspansja e-commerce to nie tylko efekt zmieniających się preferencji zakupowych konsumentów , ale także dynamicznego rozwoju nowych technologii . Współczesny krajobraz e-handlu w Polsce i na całym świecie jest związany z zakupami mobilnymi , sztuczną inteligencją , rozszerzoną rzeczywistością i chatbotami . Te rozwiązania rewolucjonizują sposób , w jaki konsumenci nabywają produkty oraz usługi online .
Zakupy mobilne umożliwiają wygodne kupowanie z dowolnego miejsca i dostęp do rozbudowanych informacji o produktach . Rozszerzona rzeczywistość otwiera drzwi do
Ograniczenia
Trzeba pamiętać , że niektórym branżom , takim jak np . farmacja czy alkohole , regulacje prawne stawiają ograniczenia związane ze sprzedażą online , co wymaga dodatkowej staranności w dostosowywaniu się do przepisów .
Kolejnymi barierami może okazać się logistyka i zasady odbioru . Duże rozmiary lub specyficzne wymagania – jak chociażby przy zakupie roślin czy żywych zwierząt – są w stanie sprawić , że zakup online staje się trudniejszy lub wręcz niemożliwy . Nie zawsze będzie to też dla nas opłacalne . Kupując samochód , jesteśmy w stanie zamówić usługę dostarczenia go pod nasz dom . Nasuwa się jednak pytanie , czy koszt , jaki musimy ponieść , będzie tego warty .
Wygoda i szybkość
Kiedyś e-commerce przyciągał klientów głównie ceną , dziś stały się one bardziej wyrównane . Teraz to szybkość i koszty dostawy są kluczowymi przewagami sprzedażowymi . Sklepy online koncentrują się
70
# 2 wrzesień 2023