SMART Business 2/2023 | Page 72

GOSPODARKA I FINANSE
Biznes online
Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej około 150 tys . polskich przedsiębiorców prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet [ 1 ] . Handel internetowy nie zna granic i zdaje się być skutecznym narzędziem zarówno dla przedsiębiorstw B2C , jak i B2B . Dowodem na to jest fakt , że przez ostatnie 10 lat 3,5-krotnie wzrosła wartość rynku e-commerce B2B , a B2C – aż 5-krotnie . [ 2 ] Jednak e-handel niesie ze sobą też unikalne wyzwania i ograniczenia , które wymagają szczególnego zrozumienia i uwagi .
Wszystko jest dostępne online – ale nie wszystkie firmy są online
Tutaj dochodzi również dostępność i logistyka – np . wyspecjalizowane sprzęty często produkowane są na zamówienie , a ich transport jest bardziej kosztowny .
ZOBACZ MATERIAŁ WIDEO
Miliony w e-commerce ? Jak pokonać konkurencję w 2023 ?
Jednym z głównych przekonań obecnych na rynku e-commerce jest to , że praktycznie wszystko jest dostępne online . Wiele firm przenosi swoje operacje do internetu , ale nie wszystkie . Niektóre wciąż działają na zasadzie tradycyjnej reputacji i lokalności , co oznacza , że nie czują potrzeby przenoszenia swojego biznesu do cyfrowego świata . Dla takich podmiotów istotne jest budowanie zaufania w swoim regionie , co stanowi ogromną wartość , ale może ograniczać ich zasięg .
Wyjątkowa jest również sytuacja sprzedawców i kupców z sektora B2B , którzy w przeciwieństwie do B2C mierzą się często z większą liczbą wyzwań w kwestii ceny , dostępności czy dostawy . W kontekście rynku B2B ceny są jawne i dostępne online . W przypadku transakcji business-to-business często zależą one od wielu warunków lub są ustalane na podstawie indywidualnych umów . Cały proces zakupowy jest trudniejszy i mniej klarowny , a potrzebne informacje są trudniej dostępne .
Przyśpieszony rozwój e-handlu
Nie jest zaskoczeniem , że pandemia COVID-19 miała ogromny wpływ na rozwój e-commerce , zarówno w obszarze B2C , jak i B2B . Wiele firm zostało zmuszonych do przeniesienia swojej działalności do internetu , aby przetrwać i kontynuować dostarczanie swoich produktów i usług klientom .
Dobrze widać to również na przykładzie Ceneo . W ciągu ostatnich 3 lat pojawiło się u nas 88 nowych kategorii , najwięcej w sekcjach takich jak uroda ( 17 ), ogród ( 11 ) czy AGD ( 10 ). Były to m . in . artykuły do dezynfekcji , roboty koszące czy chłodziarki do wina .
Pandemia skłoniła przedsiębiorstwa do zrewidowania swoich strategii i zrozumienia , że e-commerce może być kluczowym kanałem dystrybucji .
72 # 2 wrzesień 2023