SMART Business 2/2023 | Page 73

ARTYKUŁ
Globalizacja rynku również otwiera nowe możliwości , ale i stawia przed firmami wyzwania , zwłaszcza w obszarze logistyki dostaw . Dla niektórych firm , również tych o charakterze lokalnym , e-commerce może stanowić skuteczną strategię wzrostu .
Z pewnością kluczem do sukcesu jest zrozumienie specyfiki własnej branży , elastyczność w podejściu do zmian oraz umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii i narzędzi do zwiększenia efektywności działania .
Kiedyś e-commerce przyciągał klientów głównie ceną , dziś stały się one bardziej wyrównane . Teraz to szybkość i koszty dostawy są kluczowymi przewagami sprzedażowymi .
Rozwój e-usług
E-commerce to nie tylko zakupy produktów , ale także dynamicznie rozwijający się rynek usług online . Coraz więcej z nich można teraz znaleźć , rezerwować i zakupić w sieci . Ten trend otwiera nowe możliwości dla przedsiębiorców i konsumentów , zmieniając sposób , w jaki wybieramy świadczenia .
Klienci mogą skorzystać z szerokiego spektrum udogodnień , nie wychodząc z domu – zarezerwować termin u fryzjera , masażysty , dentysty czy lekarza za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji mobilnych . To znacznie ułatwia organizację swojego czasu i planowanie .
Część z nich można też w pełni zrealizować zdalnie , a granice między światami online i offline stopniowo się zacierają . Osoby szukające nowych umiejętności są w stanie realizować chociażby kursy internetowe , ucząc się w dowolnym miejscu i czasie . Porady lekarskie czy sesje psychologiczne też coraz częściej odbywają się w sieci .
Przykładem branży , która świetnie radzi sobie z obsługą zdalną , jest również bankowość . Obecnie prawie każdym instrumentem finansowym można zarządzać online . Podobnie jest w przypadku ubezpieczeń .
Zaufanie
To , co e-commerce na pewno może zaproponować rynkowi usługowemu , to budowanie zaufania i reputacji . Klienci chcą mieć pewność , że usługi , które zamawiają , są wysokiej jakości . Dlatego opinie innych konsumentów odgrywają tutaj ważną rolę . Dostępność ocen i rankingów , oceniających np . lekarzy czy innych specjalistów , pozwala dokonywać sprawdzonych wyborów . Co więcej , mogą również sami ocenić , czy usługa spełniła ich oczekiwania i tym samym zarekomendować ją innym kupującym .
smart-magazine . pl
73