SMART Business 2/2023 | Page 78

GOSPODARKA I FINANSE
Co prawda już raport lipcowy delikatnie napawa optymizmem , jeżeli chodzi o kanał online , ale jednak o powrocie do czasów covidowego boom raczej na razie nie ma co marzyć . Lipiec do czerwca 2023 r . to nieco wyższa wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących ( o 4,0 %). Zwiększył się także udział sprzedaży online z 7,7 % ( czerwiec 2023 r .) do 7,9 % ( lipiec 2023 r .). Cały handel nadal zalicza natomiast spadki – i to praktycznie we wszystkich kategoriach – co świadczy o nienajlepszej kondycji finansowej konsumentów .
+ 12,5 %
109 123
Lipiec 2022 Lipiec 2023
Czynnik wzrostu
+ 6,9 %
liczba zamówień
+ 5,2 %
średnia wartość koszyka
Wyk . 2 . Stan polskiego e-commerce w lipcu , źródło : BaseLinker
110
105 103,8
100 98,5
95
94,5
95,8
95,2
90
88,4
88,6
86,4
85
80
pojazdy samochodowe , motocykle i części
paliwa stałe , ciekłe i gazowe
żywność , napoje i wyroby tytoniowe
farmaceutyki , kosmetyki , sprzęt ortopedyczny
tekstylia , odzież , obuwie
meble , RTV , AGD
prasa , książki , pozostałe pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach
Wyk . 1 . Sprzedaż detaliczna towarów w lipcu 2023 r . według rodzajów działalności przedsiębiorstwa ( ceny stałe ; analogiczny okres roku poprzedniego = 100 %) 2
Na tle danych GUS ciekawie wyglądają raporty prezentowane przez BaseLinker – agregatora i integratora obsługującego znaczną część polskiego e-handlu . Według danych zebranych wśród użytkowników tego oprogramowania widać pozytywne trendy – zarówno rok do roku , jak i miesiąc do miesiąca . Natomiast należy zwrócić uwagę , że wzrosty pokazywane są w cenach transakcyjnych , co oznacza , że wzrost nominalny na poziomie 12 % i wartości koszyka o 5 % oznacza w rzeczywistości wzrost o 2 % i spadek o 5 % przy uwzględnieniu 10 % inflacji .
2
Raport GUS : „ Dynamika sprzedaży detalicznej w lipcu 2023 r .”
78 # 2 wrzesień 2023